Door de snelle ontwikkeling en adoptie van Internet- en crm-systemen (relatiebeheerssystemen) groeit de noodzaak om over verschillende applicaties verdeelde klantgegevens op één punt te centraliseren. Crm draait immers om het beheren en optimaal commercieel benutten van klantrelaties. Applicatie-integratie biedt verkopers toegang tot alle klantgegevens in de organisatie.
Hewlett-Packard speelt in op de groeiende vraag naar applicatie-integratie en maakte vorige week bekend specifieke diensten voor deze markt ontwikkeld te hebben. HP Consulting, die dienstentak van het computerconcern, heeft vijftien tot twintig ‘integratie-specialisten’ in dienst. Volgens Saskia Smit van HP Consulting zijn er echter meer medewerkers van de bijna zeventig koppen tellende afdeling met dit aspect bezig. ‘Het integratie-aspect is verweven door alle kennisgebieden, en wordt dus door de hele groep ondersteunt. Vijftien mensen hebben het als specialisme.’
Systemen ontsluiten
Het ontsluiten van verschillende systemen is volgens Smit niet alleen nodig voor nieuwe Internet- en crm-toepassingen, HP gebruikt applicatie-integratie tevens als middel om verschillende erp-systemen aan elkaar te knopen. Dat is bijvoorbeeld nodig als bedrijven fuseren en hun systemen op elkaar aangesloten moeten worden.
HP maakt dergelijke projecten gebruik van hulpmiddelen van Bea Systems en New Era of Networks (NEON). Verder werkt HP samen met dienstverlener ISG, specialist op het gebied van applicatie-integratie.
Ook producten
Niet alleen dienstverleners als HP Consulting profileren zich op de integratie-markt, ook technologieleveranciers betreden de arena met gereedschappen. Zo maakte Software Technologies Corp (STC) bekend adapters te gaan leveren waarmee SAP- en Siebel-installaties met elkaar kunnen communiceren. In de praktijk betekent dit volgens STC dat beide systemen gebruik maken van elkaars gegevensbronnen. Dat leidt bij het integreren van de erp-software van SAP en de crm-software van Siebel tot een besparing van 50 procent in implementatiekosten en -tijd, zo claimt het Amerikaanse bedrijf.
Bij het implementeren van een nieuwe applicatie is de integratie met andere systemen vaak de grootste klus. ‘Er zijn veel consultants nodig voor dat werk. Met ons product is 80 procent van dat integratiewerk al klaar’, zegt Alyssa Berg, global alliance manager van STC. ‘We hebben de integratie voorgekookt, zodat de eerste specificaties standaard zijn op te lossen.’
Maatwerk blijft nodig
Beth Gold-Bernstein van onderzoeksorganisatie Hurwitz Group meent dat vooral bedrijven die licht integratiewerk willen verrichten baat hebben bij de adapters van STC. Gebruikers zullen echter altijd consultancy en bedrijfsspecifiek maatwerk nodig blijven hebben. ‘Deze technologie maakt het integreren makkelijker, maar het blijft 50 procent consultancy en 50 procent product.’
Het Amerikaanse STC speelt met zijn adapters in op de trage productontwikkeling binnen SAP, dat nog altijd geen crm-product op de markt heeft. SAP-gebruikers die snel willen overschakelen op een crm-systeem (voor het beheren en optimaal benutten van klantrelaties) zijn daarom gedwongen naar een andere leverancier om te zien. Siebel is momenteel marktleider op het gebied van crm, waar ook Oracle, Baan en Peoplesoft zich in toenemende mate profileren.