Ondernemers maken klassieke fouten tijdens automatiseringstrajecten. Dit blijkt uit een onderzoek van Jonker Advies onder 250 bedrijven. Ondernemingen stapelen bij het automatiseren van bedrijfsprocessen fout op fout.
Ze stellen geen heldere doelstellingen vast, met als gevolg dat de verwachtingen niet realistisch zijn. Bovendien houdt de directie zich te afzijdig. Uit het onderzoek komt duidelijk een gebrek aan tijd en interesse van het management naar voren.
Verder maken de organisaties teveel gebruik van externe experts. Deze buitenstaanders hebben weinig inzicht in de cultuur van het bedrijf en kunnen de wensen van de klanten dan ook onvoldoende vertalen in oplossingen. ‘Een kapitale vergissing’, zo noemt Herbert Zwanen van Jonker Advies het grote vertrouwen dat bedrijven stellen in externe specialisten. ‘Ik zeg niet dat de ingehuurde experts niet goed zijn, maar maximale inzet van de eigen medewerkers zet meer zoden aan de dijk.’
Volgens Jonker hadden de resultaten van het onderzoek nauwelijks erger kunnen zijn. Toch zijn de fouten te vermijden. Zwanen ziet echter geen tekenen die duiden op verbeteringen van de situatie. ‘Misschien dat het grote aantal debacles op den duur leidt tot meer bewustwording bij bedrijven. Dat kan tot verbeteringen leiden. Maar voorlopig gaan veel bedrijven nog de fout in.