Door de fusie van mediaconcern Time Warner en Internetaanbieder America Online (AOL) ontstaan kansen voor Europese Internet- en uitgeefbedrijven. Dit zegt Toon den Heijer, directeur van het IT-fonds van investeringsmaatschappij Gilde.
De dreigende Amerikaanse overheersing is met de megafusie nog geen feit. AOL Time Warner, zoals het gecombineerde bedrijf heet, zal de komende zes tot negen maanden vooral bezig zijn met interne integratieprocessen. De verovering van de Europese markt zal dan geen prioriteit genieten bij het nieuwe bedrijf dat een marktwaarde nadert van 300 miljard dollar.
Volgens de visie van Gilde zouden traditionele Europese bedrijven, zoals uitgeverijen, er verstandig aan doen ook allianties te sluiten met bedrijven uit het Internet-domein. ‘Zij beschikken over de contacten, marketingkracht en informatie. Dat zijn cruciale factoren voor Internetbedrijven’, aldus Den Heijer. Analisten verwachten dat Internet een steeds belangrijker kanaal wordt bij de verspreiding van nieuws, muziek, films en andere informatie.
De bundeling van AOL en Time Warner zet de Europese samenwerking van het Internet-bedrijf met de Duitse uitgever Bertelsmann wel op het spel. De twee partners worden immers elkaars concurrenten. De Europese markt kent geen Internet-aanbieders met een dekkende geografische spreiding en bovendien weinig vernieuwende uitgevers, op Bertelsmann na.
‘Het is lastig in te zien hoe die markt uitkristalliseert. Een Europese variant van het Amerikaanse Ebay en America Online bestaat nog niet. Die posities zijn nog open.’ Den Heijer heeft weinig fiducie in de Internetinitiatieven die Europese uitgevers momenteel zelf ontplooien. Hij ziet meer in allianties met Internetstarters. ‘Als bijvoorbeeld de VNU de wil heeft om te veranderen, waarom zouden ze dan niet samengaan met World Online?’ Dat zou volgens Den Heijer een vernieuwend uitgeefconcern opleveren met veel kansen op de Europese markt.