Metro, het grootste detailhandelsconcern van Duitsland en eigenaar van de bekende Kaufhof-warenhuizen, zet de aanval op e-handel verder in. Metro heeft vorige week een belang van 51 procent verworven in het omstreden Keulse Primus Online, een van de Duitse top tien van e-handelsbedrijven.
Metro financiert deze stap uit de opbrengst van een vastgoed-portefeuille van DM 2,5 miljard. Hiermee geeft het concern, in Nederland onder meer eigenaar van de Makro groothandels, verder gestalte aan een omvangrijk Internet-beleid.
Metro is namelijk verwikkeld in een race met warenhuisketen Karstadt en diens dochter, Quelle, die veel ervaring hebben met de bij e-handel onmisbare postorder-logistiek. Karstadt zegt dat hun Internet-omzetten in één jaar tijd gestegen zijn van DM 8 miljoen tot DM 15 miljoen. Het concern verwacht dat e-handel binnen twee jaar 3 tot 5 procent van de omzet zal uitmaken. Metro wil zich nog niet uitspreken over de verwachtingen voor online-handel.
Primus werd in Duitsland vooral bekend doordat het een van de eerste bedrijven was die consumenten-pools opzette, onder de naam Power Shopping, om zo door gepoolde orders lagere prijzen te kunnen bedingen. Dat riep echter bij onder meer Sony en Philips ernstige bezwaren op. Zij stelden dat Primus daarmee de Duitse detailhandelswet overtrad. Een opvallende rechtzaak daarover loopt nog.
Primus runt nu tien e-handelssites die uiteenlopen van webwinkels voor de obligate muziek en boeken tot en met online-veilingen. Het bedrijf, opgericht in 1998, heeft vorig jaar naar schatting tussen de DM 25 en 30 miljoen omgezet.