Softwareleverancier JD Edwards heeft een winstwaarschuwing afgegeven. Reden: klanten besteden hun budgetten volledig aan het tackelen van het millenniumprobleem. Het softwarebedrijf vreest dat dit zijn financiële resultaten aan de vooravond van het nieuwe millennium negatief gaat beïnvloeden.
In het op 31 oktober afgesloten boekjaar 1999 realiseerde JD Edwards een omzet van 944,2 miljoen dollar, een minieme stijging van 1,1 procent in vergelijking met een jaar geleden. Het verlies over 1999 kwam uit op 7,9 miljoen dollar. Vorig jaar boekte JD Edwards nog een winst van 74,5 miljoen dollar.
De euforie rond JD Edwards werd door de tegenvallende resultaten, en nu weer door de winstwaarschuwing, behoorlijk getemperd. Eerder dit jaar ging het bedrijf een aantal zeer belangrijke strategische samenwerkingsverbanden aan. Het kocht The Premisys Corp (verkoopsoftware) en Numetrix (software voor supply chain management).
Verder ging het bedrijf ondermeer samenwerkingsverbanden aan met Siebel (customer relationship management) en Ariba (elektronische handel). Daarmee poetste het zijn wat ‘duffe’ imago op en werd plots gezien als visionair en uitdager van de gevestigde erp-orde. Echte wapenfeiten zijn er ondanks de diverse aanwinsten nog niet genoteerd.
JD Edwards heeft het zichzelf ook erg moeilijk gemaakt. Het moet, net als alle softwareleveranciers, de gevolgen van de millenniumwende doorstaan maar tegelijkertijd een aantal aangekochte bedrijven integreren binnen de eigen gelederen.