De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) zet een nieuwe subcommissie op die zich richt op privacy-adviezen en -richtlijnen. De oprichting van deze zogeheten Advisory Committee on Online Access and Security is een teken dat de FTC licht afwijkt van het idee dat de markt zichzelf kan reguleren.
Deze nieuwe groep zal de FTC informeren en advizeren over beveiligingsmethodes die websites gebruiken om informatie-privacy te waarborgen. "De Committee zal de parameters van redelijke toegang tot persoonlijke gegevens evalueren alsook de benodigde mate van beveiliging om die informatie te beschermen", aldus de verklaring van de FTC.
Op termijn moet de adviesgroep een rapport uitbrengen met mogelijkheden voor het implementeren van de eerlijke informatie-praktijken die de FTC voorstaat. Daarbij moet de subcommissie ook een inschatting maken van de hieraan verbonden kosten voor ondernemingen en organisaties.
De FTC heeft al een reeks onderwerpen die aan een nader onderzoek worden onderworpen. Zo is er de mate van toegang tot persoonlijke gegevens die websites bieden aan consumenten en bedrijven. Die zou moeten variëren naar gelang de gevoeligheid van die informatie, aldus de Amerikaanse Handelscommissie.
Daarnaast is er nog de frequentie waarmee die gegevens ‘geraadpleegd’ mogen worden, de technische beveiliging van de informatie en de vraag of en hoeveel geld er gevraagd mag worden voor klantengegevens.
Al met al neigt de FTC nu toch wat meer naar het privacy-standpunt van de Europese Unie, waarover nog een conflict is met de regering van de Verenigde Staten.