De bloei van elektronische handel bedreigt in toenemende mate de anonimiteit en daarmee de privacy van consumenten op Internet. Dit beweert het Electronic Privacy Information Center (Epic) in een nieuw onderzoeksrapport.
"Consumenten lopen online nu meer dan risico dan in 1997", zegt Epic-directeur Marc Rotenberg. Deze Amerikaanse organisatie wijt deze risico-groei aan de uitgebreide klanten-profilering en opdringerige marketing-technieken die bedrijven hanteren. Daaronder valt ook het gebruik van ‘cookies’ (bestanden die websites op PC’s van bezoekers aanmaken om hun surfgedrag te kunnen volgen).
Het onderzoek van Epic wijst uit dat slechts een handvol van de honderd grootste en populairste webwinkels een adequaat privacy-beleid heeft in de ogen van deze privacy-groep. "Anonimiteit, wat cruciaal is voor privacy op Internet, wordt zo uitgeknepen door de opkomst van e-handel", aldus Rotenberg.
Epic beoordeelde online-winkels op het gebruik van profiel-gebaseerd adverteren en ‘cookies’. Daarnaast keek de organisatie ook of webwinkeliers tegemoet komen aan de ‘Fair Information Practices’. Die richtlijnen moeten consumenten een basisniveau van privacy-bescherming bieden. Geen van de onderzochte bedrijven voldeed aan dit criterium.