Het gebruik van Internet voor personeelswerving groeit. Dit blijkt uit het onderzoek Webwerving 1999 van het Bredase bureau Heliview.
In de afgelopen twaalf maanden maakte 27 procent van alle Nederlandse bedrijfsvestigingen met twintig of meer werknemers gebruik van Internet bij het werven van personeel. Hierbij gaat het om een vacature op een vacaturesite, op de website van een werving- en selectiebureau of uitzendbureau, of een melding van een vacature op de Internetpagina’s van het bedrijf zelf.
In de afgelopen zes maanden is het aantal advertenties dat Nederlandse werkgevers op vacaturesites plaatsten met 64 procent toegenomen. Adverteren via Internet past volgens hen bij een modern bedrijf; het is goedkoop, werkt snel en het bereik groeit. Nadeel is dat de respons kleiner is dan bij advertenties in kranten en vakbladen.
Ondanks de geweldige opmars van Internet als wervingsmedium gaat dit dan ook niet ten koste van personeelsadvertenties in de gedrukte media. In vergelijking met april 1999 is het aantal vacatures in kranten en vakbladen met 13 procent toegenomen. MC