Met de nieuwe e-commerce oplossing Enfinity richt websitebouwer Intershop zich vooral op grote bedrijven. Enfinity is gebaseerd op XML en de Java-technieken van Sun. Dankzij het werken met softwarecomponenten kunnen bedrijven e-commerce toepassingen bouwen die makkelijk zijn te integreren met erp-systemen. De naam keert zich echter tegen het in Oost-Duitsland gestarte bedrijf.
Volgens Forrester Research heeft 85 procent van alle websites geen real-time verbinding met de bestaande zakelijke toepassingen binnen het bedrijf. Daardoor werken webapplicaties geïsoleerd van de kernactiviteiten. Intershop lost dit probleem van integratie op met behulp van softwarecomponenten. Lars Wegerich, director new business, licht toe. ‘Traditionele oplossingen gaan uit van systemen die functioneren volgens het zogenoemde orgelpijp-principe. Die systemen functioneren geïsoleerd van elkaar. Ze zijn slechts tegen hoge kosten en met behulp van veel consultancy aan te passen.’ De Enfinity-software omzeilt dit probleem door het aanbieden van 75 softwarecomponenten, waarmee een klant een afgebakend zakelijk proces, zoals het aannemen van een order, zelf kan bouwen. Dankzij die aanpak kan men toepassingen voor elektronische handel makkelijk integreren met systemen voor erp en klantbeheer.
Ossie
Intershop werd drie jaar geleden opgericht door Stephan Schambach die destijds in het Oost-Duitse Jena woonde. Schambach, een voormalige diskjockey, bezocht in 1996 voor het eerst in zijn leven Californië. Hij raakte in de ban van Internet en begon in Jena met het ontwikkelen van klantgerichte websites voor elektronische handel. Inmiddels woont de 27-jarige Schambach in San Francisco, telt zijn bedrijf 450 werknemers en is het sinds een jaar genoteerd aan de beurs. Beursanalisten schatten de waarde van Intershop op 1,8 miljard dollar, al zijn er flinke aanloopverliezen, zoals bij de meeste Internetbedrijven. De naam van het bedrijf is een parodie op de winkels in de DDR waar bevoorrechte Oost-Duitsers voor de val van de muur producten uit het Westen konden kopen.
De parodie was aanvankelijk aardig, maar keert zich nu tegen het bedrijf, zo stelt Wegerich. ‘De naam suggereert dat wij alleen maar websites kunnen bouwen voor kleine bedrijven. Maar inmiddels hebben we opdrachtgevers als Compaq, HP, Canon en Bacardi.’ Om de contacten met grote opdrachtgevers te vergemakkelijken werd Ekhard Pfeiffer, de voormalige topman van Compaq, in oktober aangetrokken als voorzitter van de raad van bestuur.
WAP
Wegerich verwacht veel van toepassingen die gebaseerd zijn op het WAP (Wireless Access Protocol). Via dit protocol zijn transacties op Internet mogelijk via GSM, buzzers of PDA (Personal Digital Assistants). ”In het begin zal het vooral gaan om toepassingen als beursinformatie, bankzaken, autoverhuur en loterijen,” zo stelt hij. Op dit moment laten de WAP-telefoons nog op zich wachten. Er zijn al wel prototypes in omloop. Maar volgens Wegerich volgt in het eerste kwartaal de grote explosie in de verkoop van deze telefoons die nodig zijn om te kunnen ‘wappen’. Hij voorspelt dat een WAP-telefoon in Nederland aanvankelijk ongeveer acht honderd gulden gaan kosten. In de loop van volgend jaar komt er meer bandbreedte beschikbaar voor dit protocol, zodat ook ingewikkelde toepassingen draadloos via Internet mogelijk worden.