De Europese Richtlijn voor elektronische handel is een redelijke basis om het vertrouwen van de consument te wekken. Dit zegt Babiche Westerbrink van juridisch adviesbureau At Law. ‘Ik denk dat de Europese Commissie vooruitstrevend is geweest met dit wettelijk kader.’
De Europese Raad van Ministers voor de interne markt bereikte vorige week een akkoord over de Richtlijn. Eurocommissaris Frits Bolkestein verwelkomde het compromis vol vreugde en prees de snelheid waarmee het akkoord – een jaar na de indiening van het voorstel – tot stand is gekomen. Het stuk gaat nu weer naar het Parlement. Betrokkenen verwachten dat de Richtlijn voor de zomer deel uitmaakt van de Europese wetgeving.
Westerbrink beaamt dat de Europese Commissie erg snel te werk is gegaan met deze Richtlijn. ‘Het hoge tempo komt door de grote druk van de Verenigde Staten. Het is goed dat de Europese Unie erg rap is geweest, maar dit brengt ook nadelen met zich mee. Er wordt in de Richtlijn bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de nieuwe ontwikkelingen omtrent WAP-telefonie (Wireless Application Protocol), een technologie die datacommunicatie tussen verschillende mobiele apparaten mogelijk maakt.
Weinig veranderingen
De Richtlijn brengt voor de Nederlandse ondernemingen die elektronische handel bedrijven weinig veranderingen met zich mee. ‘Heel veel bepalingen zijn zeer logisch. Het is goed dat deze nu zwart op wit staan’, zegt Westerbrink.
Een aantal regelingen acht zij toch van belang. Zo geeft de Richtlijn duidelijk aan op welk moment een online-contract wordt gesloten, namelijk wanneer de koper het bewijs van ontvangst van zijn akkoordverklaring heeft ontvangen van de dienstverlener. Ook is vastgesteld dat verkopers duidelijke informatie moeten verstrekken, hetgeen bonafide bedrijven waarschijnlijk al deden. Consumenten kunnen met deze informatie beter het kaf van het koren scheiden.
Lidstaten krijgen de opdracht om alle wettelijke obstakels voor elektronische handel weg te nemen, waardoor de elektronische handel een volwaardig equivalent is van de handel in de fysieke wereld. De Richtlijn regelt eveneens dat commerciële Internetberichten, ook wel spam genoemd, duidelijk als zodanig herkenbaar en dus gemakkelijk verwijderbaar zijn.
Land van herkomst
Bij conflicten geldt als regel het recht van het land van herkomst van de dienstverlener. Europarlementariër Wim van Velzen noemt deze regeling goed voor het vertrouwen van het bedrijfsleven.
Consumenten mogen zich echter beroepen op internationale verdragen, waardoor zij in de meeste gevallen naar hun nationale rechter kunnen stappen. Westerbrink vindt deze bepalingen minder interessant. ‘Dit geldt alleen bij juridische geschillen. Consumenten stappen nu eenmaal niet snel naar de rechter.’