Zijn de ICT-leveranciers klaar voor het jaar 2000? Een rondgang langs wat Nederlandse vestigingen, leert dat de meesten hun jaar 2000 projecten hebben afgerond. De financiële systemen en telefooncentrales zouden de grootste problemen hebben opgeleverd wanneer ze niet waren nagekeken.
In de gebouwen van veel ICT-bedrijven zal tijdens het weekend van oud en nieuw weekend het licht branden. Personeel staat klaar om klanten te woord te staan en eventueel van nieuw materiaal te voorzien.
Bij Microsoft is Marten van Heusden in 1997 voltijds als projectleider jaar 2000 aan de slag gegaan. Zo vlak voor het jaar 2000 zegt hij: ‘Echt grote problemen zijn we niet tegengekomen. Op een beperkt aantal datasystemen zouden we wat lichte ongemakken hebben gehad. Het enige grote probleem was de telefooncentrale. Om de bereikbaarheid van iedereen te garanderen krijgt elke medewerker een gsm.’ Als grootste probleem ziet hij mogelijk een algehele stroomuitval. Daarom heeft Microsoft generatoren geïnstalleerd die maximaal 36 uur stroom kunnen leveren.
De productsupport-afdeling is tijdens het weekend van oud en nieuw telefonisch bereikbaar om klanten met mogelijke problemen te helpen. ‘Als grootste voordeel van het jaar 2000-project zie ik dat we nu weer een goed totaalbeeld hebben gekregen van hoe onze ICT er zowel organisatorisch als op technisch gebied voorstaat’, vindt Van Heusden.
Geen facturen
‘Wanneer we onze interne systemen niet zouden hebben gecontroleerd, dan hadden we volgende maand geen facturen kunnen uitsturen’, zegt Paul Zuijdewijk, directeur Services van EDS Benelux. Dat probleem was al in 1994 bekend, zodat vanaf die tijd wereldwijd het maatwerk systeem voor de financiële administratie is vervangen door SAP R/3. Begin 1998 is in de Benelux een projectteam geformeerd om het jaar 2000-probleem per (intern) aandachtsgebied in kaart te brengen.
De meeste aandacht is echter uitgegaan naar het millenniumbestendig maken van de klantensystemen in de EDS-rekencentra. Er bestaan business continuity plannen voor het geval er op 1 januari toch iets mis gaat. Op 31 december gaan zoveel mogelijk applicaties van de systemen af. Ze worden vervolgens vanaf 1 januari weer geïnstalleerd. Bij EDS Benelux zitten met oud-en-nieuw een twintig mensen meer dan gewoonlijk klaar om eventuele problemen op te lossen.
‘In oktober zijn we door ons moederbedrijf verklaard’, zegt Albert Oortgiesen, IM manager van Compaq in Nederland. De grootste problemen is hij in de telefooncentrale tegengekomen. Deze zijn inmiddels opgelost. Begin dit jaar is Oortgiesen gestart met het testen van de applicaties en de hardware. In totaal hebben elf mensen aan het jaar 2000-project gewerkt.
De automatiseerders bij Compaq kunnen in principe tussen 1 december 1999 en 15 januari 2000 niet op vakantie. In het oud en nieuw weekend is er een permanente bezetting aanwezig en zijn de overige IM werknemers op afroepbasis beschikbaar. Service-monteurs staan klaar. Onder het overige personeel zijn vrijwilligers geworven, die binnen een kwartier op kantoor kunnen zijn om onderdelen te vervoeren.
Noodplannen
‘We zouden toch wel met de handen in het haar hebben gezeten. Veel medewerkers hadden niet meer bij hun gegevens kunnen komen. Ook de telefoon zou het niet meer hebben gedaan’, aldus Kees Vogelesang, jaar 2000-projectleider bij Oracle. ‘We hebben er alles aan gedaan om de systemen millenniumbestendig te maken. Of dat echt gelukt is, weten we over een paar dagen. Wel hebben we een millennium operating regime opgesteld. We hebben in kaart gebracht wat er op 1 januari zoal fout kan gaan. Daarvoor zijn noodplannen opgesteld. Van 31 december tot 4 januari zijn een aantal mensen op kantoor aanwezig en zijn anderen thuis stand-by‘.
‘Het valt mij overigens op dat weinig bedrijven zo’n noodplan hebben. Natuurlijk, al je systemen kunnen millenniumbestendig zijn. Maar wat doe je als de stroomvoorziening een dag stopt?’