Xs4all biedt zijn abonnees de komende vier maanden gratis online-anonimiteit middels het softwarepakket Freedom. Die programmatuur van het Canadese Zero Knowledge bouwt voor gebruikers een Internet-identiteit op die niet is te herleiden tot de werkelijke gebruiker.
Internet-leverancier Xs4all zegt dan ook zelf niet te kunnen herleiden wat websurfers doen op het wereldwijde netwerk. Het bedrijf hamert hiermee op de kwestie van online-privacy, die tegenwoordig steeds meer onder vuur ligt. Het Korps Landelijke Politiediensten pleit bijvoorbeeld bij de Tweede Kamer voor een ‘Internet-kenteken’.
Xs4all is al langere tijd begaan met dit onderwerp. Dat heeft in het verleden al geleid tot aanvaringen met de Amerikaanse Church of Scientology en het Nederlandse ministerie van Justitie. Die twee organisaties eisten respectievelijk het verwijderen van gebruikerspagina’s en het traceren van bepaalde gebruikers. Xs4all weigerde dit in beide gevallen.
De Internet-leverancier stelt dat het belangrijk is dat mensen anoniem kunnen blijven. Dat is de enige manier om privacy te waarborgen, aldus de KPN-dochter. ‘Razendsnelle technologische vernieuwingen leiden ertoe dat het gedrag van mensen op Internet niet alleen jarenlang te bewaren is, maar ook dat die informatie te gebruiken valt voor marketingdoeleinden’, stelt het persbericht.
Die laatste opmerking haalt uit naar de vele ‘gratis’ Internet-leveranciers, die zich het recht voorbehouden naar eigen inzicht om te springen met de uitgebreide gebruikersgegevens die zijn verzamelen.
Xs4all stipt dit ook aan in een weinig subtiele reclame-campagne waarin het ‘de kleine lettertjes’ citeert uit de algemene voorwaarde van Noknok en Wanadoo. Die bedrijven hebben concurrent Xs4all hiervoor al aangeklaagd, maar de rechter heeft een verbod op die advertentie-campagne inmiddels van de hand gewezen.