Peoplesoft heeft geen makkelijk jaar achter de rug. Net als andere erp-leveranciers had het Amerikaanse softwarebedrijf te leiden onder de plotseling stabiliserende erp-markt. De jarenlange groei van 40 tot 50 procent stokte toen bedrijven opeens fors moesten investeren om het millenniumspook te verdrijven. De nieuwe Internetversie van Peoplesoft en de acquisitie van Vantive moeten het bedrijf weer in het zadel helpen.
Na de acquisitie, die begin volgend jaar afgerond moet zijn, blijft Peoplesoft de software van Vantive als zelfstandig product verkopen. Beide bedrijven geloven niet in geïntegreerde bedrijfsoplossingen in de vorm waarin concurrent SAP die verkoopt; zij hangen het zogenoemde best of breed-principe aan: gebruikersorganisaties kiezen die softwarecomponenten die het beste bij de specifieke bedrijfsprocessen passen en zetten die naast elkaar in.
‘Vantive kon het enorme groeitempo op de crm-markt niet bijhouden en heeft een moeilijk jaar achter de rug. Zeker in Amerika, waar Peoplesoft een sterke positie heeft’, aldus Henri Barenholz, directeur van Vantive Benelux.
‘Volledig geïntegreerd’
‘Niemand heeft behoefte aan volledig geïntegreerde bedrijfssoftware’, zegt Casper Joustra, directeur van Peoplesoft Benelux. De woordkeus ‘volledig geïntegreerd’ is bewust gekozen. Er bestaan namelijk wel standaardkoppelingen tussen beide pakketten waardoor een bepaalde vorm van integratie wel degelijk voorhanden is. ‘Verkopers kunnen orders in de crm-software invoeren, die vervolgens worden doorgesluisd naar de financiële module van het erp-pakket.’ Naast het principiële argument, heeft Peoplesoft een praktische reden om de crm-software als stand alone product te blijven voeren. Er zijn namelijk veel klanten die Vantive gebruiken in combinatie met niet-Peoplesoft erp-software. ‘Hoewel de markt behoefte heeft aan verschillende producten, willen onze klanten wel zaken doen met één leverancier’, voegt Barenholz daar aan toe.
Naast het crm-pakket verwacht de softwareleverancier veel van Peoplesoft 8, dat begin volgend jaar op de markt verschijnt. ‘Deze nieuwe versie doet meer dan het gereed maken van de software voor Internet. We hebben niet alleen een webinterface gebouwd, maar de software klaargestoomd voor toepassingen op het gebied van e-handel. Hiervoor is namelijk een andere betalingsstructuur nodig’, aldus Joustra. Ook heeft Peoplesoft een koppeling gemaakt tussen de erp-software en de module voor elektronische inkoop.
Gewijzigde missie
Deze verbreding van het erp-aanbod met zogenoemde frontoffice-functionaliteit, brengt Peoplesoft in het rijtje leveranciers die hun missie hebben gewijzigd. Het gaat er niet meer om software in te zetten voor efficiencyverbetering en kostenoptimalisatie, maar om betere klantrelaties, hogere effectiviteit en hogere omzet.
Het nieuwe productaanbod moet het tij voor Peoplesoft keren. ‘Dit jaar heeft ons gedwongen eens goed naar onszelf te kijken. Voor de Benelux verwacht ik dit jaar meer omzet uit licenties dan vorig jaar’, aldus Joustra, die sinds mei de scepter zwaait op het Benelux-kantoor. Peoplesoft breidt net als andere erp-bedrijven zijn consultancy-tak fors uit. Omzet uit onderhoud van bestaande systemen zorgt namelijk voor een stabiele inkomstenstroom. Iets wat leveranciers van louter erp-licenties goed kunnen gebruiken in deze onvoorspelbare markt.
Joustra wijst erop dat Peoplesoft op alle niveaus managementwisselingen achter de rug heeft en naar een nieuwe bedrijfscultuur toegroeit. ‘De happy people-cultuur is er nog, maar we zijn wel zakelijker geworden.’ Dit jaar heeft het softwarebedrijf in de Benelux in ieder geval 28 nieuwe contracten binnengesleept, waarvan twintig bij nieuwe klanten.