De markt van onderhoudssoftware (enterprise asset management) staat aan de vooravond van grote veranderingen. De inzet van Internet en de opkomst van asp’s (application service provider) zijn hier de stuwende krachten. Chip Drapeau, chief executive officer van Psdi, heeft een dochteronderneming opgericht om op de ontwikkelingen te kunnen anticiperen.
Psdi ontwikkelt software die het onderhouds- en reparatieproces in fabrieken en bedrijven ondersteunt. Het is een markt waarin naar verwachting in 2002 meer dan vier miljard gulden omgaat. Een aantal leveranciers ontwikkelen deze software, zoals Indus International, Datastream, IFS en uiteraard Psdi. Zij concurreren met elkaar, maar ook met SAP, die dergelijke onderhoudssoftware zelf maakt en deze in zijn pakket heeft opgenomen.
Volgens Drapeau neigen de andere erp-leveranciers er eerder toe hun ontwikkelinginspanningen op zaken als customer relationship management (crm) en supply chain management te richten. Voor speciale niches, waartoe hij onderhoudssoftware ook rekent, opteren de leveranciers van enterprise resource planning (erp) voor samenwerking met gespecialiseerde softwarebedrijven, zoals Psdi. Drapeau ziet als één van de trends een verdere integratie van software voor onderhoudsbeheer met de bestaande erp-pakketten.
Besparingen
De ‘return on investment‘ (roi) van onderhoudssoftware, zoals Maximo, is volgens Drapeau hoog en goed aan wijsbaar. Het gaat dan vooral om een beter beheer van de voorraden en een betere informatievoorziening binnen de technische- en onderhoudsdiensten waardoor minder zoek- en wachttijden optreden. Volgens Drapeau zijn kostenbesparingen van meer dan 20 procent mogelijk. "Een investering van 100.000 dollar in Maximo leverde een laserprinterfabriek van HP een directe besparing van 360.000 dollar op en vervolgens 760.000 dollar per jaar. Daarnaast is er ook sprake van het vermijden van kosten. Wat kost het als een fabriek vanwege een storing stil komt te liggen?", aldus Drapeau, wiens bedrijf wereldwijd een 6000 klanten heeft.
In Nederland gebruiken onder meer Schiphol en Boskalis Maximo-software. Boskalis om het onderhoud van zijn baggerschepen te beheren en Schiphol om het onderhoud van haar faciliteiten, waaronder de landingsbanen, technische installaties, bagagesystemen en rijdend materieel, te ondersteunen.
Einde client/server
Net als veel andere applicatie-ontwikkelaars heeft ook Psdi zijn software herschreven en web-enabled gemaakt. Drapeau ziet in de komende twaalf tot achttien maanden het definitieve einde van de client/server architectuur komen. "De nieuwe Internet-architectuur maakt twee ontwikkelingen mogelijk die een grote invloed hebben op de markt van onderhoudssoftware. Omdat de architectuur message-based is, kunnen snel en gemakkelijk interfaces worden geschreven, wat de communicatie tussen de verschillende applicaties aanzienlijk vereenvoudigt. Bovendien is de communicatie tussen verschillende bedrijven dankzij de browser en TCP/IP veel simpeler geworden. Dat heeft bij Psdi geleid tot twee nieuwe initiatieven", zegt Drapeau.
Het eerste initiatief is de oprichting van een dochteronderneming MRO.com. Dit bedrijf biedt de mogelijkheid om via Internet zogeheten Maintenance, Repair & Operating-materialen (mro) en diensten te kopen. Dat kan via het portaal ‘mroMarketplace’ waarop catalogi van leveranciers staan vermeld. De bijbehorende inkoopsoftware heeft niet alleen een koppeling met Maximo, maar ook met de belangrijkste erp-pakketten. De Aberdeen Group heeft uitgerekend dat dergelijke online inkoopinitiatieven aanzienlijke kosten- en tijdsbesparingen opleveren. Zo kan de besteltijd voor Amerikaanse bedrijven worden teruggebracht van ruim zeven dagen naar twee dagen. Daarbij dalen de gemiddelde aankoopkosten van 107 naar 30 dollar.
ASP-dienst
"De tweede mogelijkheid die de Internet-architectuur biedt, is het opzetten van een application service provider-dienst (asp). Binnenkort bieden we de mogelijkheid om via het web van Maximo gebruik te maken. Kleinere ondernemingen voor wie de aanschaf van de software niet lonend is, kunnen er hun onderhoudswerk toch mee ondersteunen. Ook kunnen ze via MRO.com hun inkoop regelen. Hoe we er precies invulling gaan geven, is momenteel nog onderwerp van interne discussie. Ook wordt nog bekeken met welke partners we hiervoor in zee gaan", aldus Drapeau.
Een woordvoerster van de Nederlandse vestiging van Psdi kon nog geen antwoord geven op de vraag of het asp-initiatief ook in Nederland navolging zal vinden.