Softwareleveranciers op de crm-markt struikelen deze dagen bijkans over elkaar heen in hun race om de meest geavanceerde en uitgebreide functionaliteit aan te kondigen. In al dat geweld predikt één leverancier een tegendraadse visie. Superoffice richt zich met een zo eenvoudig mogelijk pakket op pragmatische gebruikers.
Hoewel Superoffice hoofdzakelijk in Europa actief is, heeft deze strategie de Noorse software-leverancier in de eredivisie van de crm-markt gebracht. Het is de enige Europese op crm-software gespecialiseerde onderneming met een beursnotering (in Noorwegen). Het heeft 15.000 klanten die in totaal 150.000 eindgebruikers op software van Superoffice hebben aangesloten. "Crm-applicaties zijn ‘in’ omdat werknemers vaak versnipperd over verschillende locaties werken terwijl klanten wel integrale informatievoorziening wensen", aldus Albert Zeeman, marketingmanager van Superoffice Benelux.
Ideale marktmodel
Zeeman is bedreven in het uitdragen van zijn boodschap: "Als je het ideale marktmodel in een systeem wil gieten, kies je inderdaad voor Siebel of SAP. Maar als je van pragmatisme houdt, kies je voor Superoffice." De visie van zijn bedrijf wordt echter niet altijd gehoord. "Als organisaties zich oriënteren op de crm-markt en ze zien wat er allemaal mogelijk is, willen ze steeds meer functionaliteit."
Die ongebreidelde drang naar meer functionaliteit brengt volgens Zeeman een aantal gevaren met zich mee. "Het is een kwestie van functionaliteit versus gemak. Want hoe complexer de functionaliteit, des te moeilijker en kostbaarder is de implementatie en het beheer", meent Zeeman. Eenvoud is dus het mantra van Superoffice. "Het gaat er niet om hoeveel functionaliteit een organisatie implementeert, maar om de hoeveelheid die ze werkelijk gebruiken. Want de effectiviteit van het uiteindelijke systeem is de resultante van de kwaliteit van de functionaliteit en de acceptatie door de gebruikers."
Basaal en generiek
De eenvoud maakt van Superoffice een generiek toepasbaar, maar basaal pakket. Het dient voor het invoeren en beheren van klantinformatie en -contacten. Die functie is beperkt aanpasbaar en voor iedereen hetzelfde. Zeeman zegt overigens dat maatwerk wel degelijk mogelijk is om het pakket op de wensen van de klant af te stemmen. Ook zijn koppelingen naar de financiële software van SAP en Exact beschikbaar. Superoffice zegt hiermee op crm-gebied te concurreren met Siebel, Microsoft Outlook en alles wat er tussenin zit. Hoewel het pakket ook geschikt is voor verkoopautomatisering, is het bedoeld voor alle medewerkers die contact hebben met de buitenwereld.