Europese aanbieders van crm-software lijken langzaam maar zeker tot niche-spelers te worden gereduceerd door hun Amerikaanse concurrenten.
Van de veelbelovende marktpositie die een aantal Europese softwareleveranciers een aantal jaren geleden nog hadden, is weinig over. Matrix en Minihouse zijn daar Nederlandse voorbeelden van. Toen Baan in 1996 Matrix overnam keerde het tij. De naam en het product verdwenen van de crm-markt, zeker nadat de Veluwse softwarebouwer ook de Amerikaanse crm-leverancier Aurum inlijfde en de software ervan tot standaard verhief. Minihouse probeerde het op eigen kracht, veranderde zijn naam in Amyyon en struikelde terwijl het internationaal probeerde door te breken.
Intussen veroveren de Amerikanen Siebel, Oracle, Vantive (overgenomen door Peoplesoft) en Clarify (overgenomen door Nortel) de crm-markt. Hoewel zij moeite hebben om te voldoen aan de uiteenlopende eisen van de gedifferentieerde Europese markt, hebben ze zich wel ontwikkeld tot de marktleiders. De wapenfeiten van Europese crm-leveranciers in Amerika zijn dermate gering dat ze helemaal geen topposities rechtvaardigen. Amyyon probeert met een team van ruim twintig verkopers nu slechts een aantal Amerikaanse deelmarkten te ontsluiten. Nederlands enige internationale crm-bedrijf aanvaardt daarmee zijn niche-positie. RV