Nederlandse ICT-bedrijven zijn niet tevreden over de prestaties van hun medewerkers. Dit blijkt uit een onderzoek van Opportunity in Bedrijf. Werkgevers klagen over de motivatie en betrokkenheid van de automatiseerders. Bovendien moeten zij vanwege de personeelstekorten minder gekwalificeerde mensen aannemen.
Het rapport ‘Personeelsbeleid in middelgrote ICT-bedrijven‘ geeft aan dat maar liefst de helft van de werkgevers het idee heeft dat zij niet optimaal gebruikmaakt van de capaciteiten van het personeel. Dit kan verband houden met de geringe betrokkenheid van de medewerkers.
"Veel van deze werknemers zijn gedetacheerd", geeft onderzoekster Josephine van den Bogaard aan. "Bedrijven willen meer doen met hun kennis. Zij maken geen optimaal gebruik van de capaciteiten. Dit kan komen door geringe motivatie en betrokkenheid, maar ook door een slecht personeelsbeleid." Van den Bogaard zegt dat ondernemingen worstelen met functieomschrijvingen, waardoor de doorgroeimogelijkheden van de werknemer en bijbehorende opleidingen niet duidelijk zijn. Daarnaast zorgt gebrekkige communicatie vaak voor onbekendheid over hetgeen de werkgever van de werknemer verwacht en omgekeerd.
Onder de maat
Ook andere onderzoeken wijzen op ontevredenheid over de prestaties van IT’ers. Zo geeft het onderzoek ‘Professionele dienstverlening en outsourcing 1999‘ van Heliview aan dat het niveau van ingehuurde IT’ers regelmatig onder de maat is. Eindgebruikers klagen vaak over de beperkte ervaring van tijdelijke krachten. Jonge automatiseerders komen door een tekort aan geschikte mensen terecht in senior-functies. Vakbondsman Gerard van Hees van FNV Bondgenoten herkent dit beeld. "Door de krapte op de arbeidsmarkt moeten bedrijven vaak mindere krachten aannemen. Niemand zakt tijdens de selectie door het ijs. Gevolg is dat veel ICT-diensten slecht worden afgeleverd." Bernd Taselaar van branche-organisatie Fenit zegt dat de meeste bedrijven geen concessies doen op de selectiecriteria van nieuwe werknemers. "Ik kan mij voorstellen dat dit niet altijd lukt, maar ik heb geen algemeen geluid gehoord dat bedrijven deze criteria loslaten."
Woordvoerster Helen Hosman van CMG zegt dat het voorkomt dat haar bedrijf eerder dan gewenst pas aangenomen mensen op een project zet. "Dit gaat altijd in overleg met de werknemer en klant. Wij proberen dit tot een minimum te beperken." De betrokken medewerker haalt in een later stadium zijn opleidingen in. "Begeleiding en coaching van deze werknemers zijn hierbij erg belangrijk. De afgelopen jaren hebben wij echter veel starters en net afgestudeerden aangenomen. Daarom richten wij ons nu op de werving van senior-medewerkers."
Openheid
Arbeidsmarkt-adviseur Bernadet Naber van Bikker meent dat IT-ondernemingen duidelijk moeten maken aan opdrachtgevers dat zij minder gekwalificeerde mensen inzetten. "Met de juiste begeleiding en onder goede randvoorwaarden kunnen zij toch het juiste werk leveren. Maar dan is wel openheid van zaken noodzakelijk en een aanpassing van de tariefstelling." Ook de werknemers moeten weten waar zij aan toe zijn. "Deze mensen lopen immers op de toppen van hun tenen."
Van Hees geeft aan dat de geschetste situatie niet alleen slecht is voor de werkgevers, maar op den duur ook voor de werknemers. "De medewerkers zijn het meeste baat bij een reëel beeld van hun kwaliteiten." De problematiek schaadt ook nog eens het imago van de branche. "De sector staat al bekend vanwege het overschrijden van budgetten."