Software-leverancier Amyyon heeft vorige week Amyyon Advance aangekondigd, een Internetversie van zijn crm-software. Het Groningse bedrijf hoopt daarmee een moeilijk jaar van ontslagen en strategische heroriëntatie achter zich te laten. Oprichter Simon de Jonge is optimistisch: “Vanaf volgend jaar willen we weer sneller groeien dan de markt.”
IDC-analist Luuk Bruna toonde zich verrast door de nieuwe Internetsoftware van Amyyon. “Ik had niet gedacht dat ze al zo ver waren. Voor Europese begrippen zijn ze daar redelijk op tijd mee. Crm-software gebaseerd op Internet is lang niet bij iedere leverancier aanwezig.” Naast Internet profileert De Jonge het pakket als ondersteuning voor de levenscyclus die een klant bij een leverancier doorloopt en niet als verkoopsoftware.
Wereldspeler
Amyyon ontwikkelde zich in het recente verleden als belofte op de crm-markt. Kapitaalinjecties in 1997 en afgelopen zomer met een totaal van bijna tien miljoen gulden financierden de productontwikkeling en groei van de organisatie. Amyyon moest een speler worden op de wereldwijde crm-markt. Dat scenario bleek te ambitieus. “Als relatief kleine partij kun je niet over de volle breedte van de markt concurreren met grote bedrijven als Siebel, Vantive en Clarify”, vindt Max ten Dam, lid van de Raad van Commissarissen van Amyyon. “Nu specialiseert het bedrijf zich op kleinere deelmarkten en probeert daar een leidende positie te verwerven. Omdat je branchekennis opbouwt, heb je minder te maken met Siebel en andere generieke pakketleveranciers.” Deze niche-strategie was de enige mogelijkheid voor Amyyon. “Als we dat niet gedaan hadden, zouden we zijn platgewalst”, stelt Ten Dam.
“We hebben de nodige interne verwikkelingen achter de rug. Maar inmiddels is de organisatie aangepast, een nieuw product ontwikkeld en kunnen weer uit de voeten”, zegt oprichter en president De Jonge om een punt te zetten achter de ellende van het afgelopen jaar. De omzet van 20 miljoen gulden over 1999 betekende een groei ten opzichte van de 16 miljoen over 1998. Volgend jaar wil Amyyon weer sneller groeien dan de markt, die elk jaar met 40 procent in omvang toeneemt. Het bedrijf heeft kantoren in Nederland, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en de Verenigde Staten.
Vraagtekens
Luuk Bruna van IDC plaatst vraagtekens bij Amyyons internationale ambities. “Op de Nederlandse markt is Amyyon groot en bekend en bezet het de tweede plek. Maar forse internationalisatie lijkt me voorbarig.” Meespelen op de Amerikaanse markt noemt Bruna ‘erg moeilijk en zelfs naïef. “De erp-spelers zijn allemaal groot en meer dan de helft van hun klanten wil crm-software gaan aanschaffen. Ik verwacht de komende twee jaar vooral veel van de traditionele erp-bedrijven op de crm-markt”, aldus de IDC-onderzoeker.
Simon de Jonge meent echter niet dat Amyyon zijn hand overspeelt. “Er is zeker een markt voor onze branche-oplossingen in Amerika. Bovendien, als je wilt voetballen in de eredivisie van deze markt, moet je zeker naar Amerika oversteken.” Volgens Ten Dam heeft Amyyon in Amerika al een belangrijk aantal contracten in de pijplijn zitten.