Schiphol wil de komende jaren geld verdienen met IT. Hiervoor is het een samenwerkingsverband aangegaan met de Belgische luchthaven Zaventem. Deze ‘SwITch’ Groep kent twee doelstellingen: de IT-kosten terugdringen en exploitatie van virtuele luchthavens.
Luchthavens staan onder zware druk, en moeten meer kunnen bieden dan alleen een omgeving van ‘beton en staal’. Opbrengsten dreigen terug te lopen, zeker nu het belastingvrij winkelen is gelimiteerd en in de reiswereld steeds meer Internet-diensten worden aangeboden. Schiphol wil daarom nieuwe inkomstenbronnen aanboren en ziet kansen liggen in onroerend goed, detailhandel en IT.
Luchthavens zijn in hun handelen vrij solitair, in tegenstelling tot vliegtuigmaatschappijen met hun mega-allianties. Schiphol wil die rol doorbreken. "Op IT-gebied werken we samen met Zaventem", zegt Ad Kramer, IT-strateeg van de Schiphol Groep. "We hebben samen de Switch Groep opgericht. Eén van de doelen is beperking van onze IT-kosten door gezamenlijk standaard software-oplossingen in te kopen, om zo te profiteren van inkoop op grotere schaal." Kramer verwacht dat de alliantie valt uit te breiden. Gesproken wordt met de luchthavens van Singapore, Frankfurt, Hongkong en Vancouver.
De Switch Groep zoekt verder nieuwe inkomstenbronnen, gebaseerd op IT-toepassingen. Daarvoor is het concept bedacht van een virtuele Schiphol-gemeenschap, waarin digitale diensten worden aangeboden aan passagiers en zakelijke partners. Centraal staat het virtuele klantenprogramma Hello Port met bijbehorende virtuele distributiekanalen, dat volgend jaar maart start. Hierbij kunnen reizigers thuis of onderweg via Internet, telefoon en zelfbedieningskiosken op Schiphol (reis)informatie opvragen en afspraken maken. Ze moeten wel verbonden zijn aan een loyaliteitsprogramma.
Iemand bezoekt bijvoorbeeld de website van Schiphol en klikt door naar de sites van een reisbureau en een bank, voor boeking van een reis en vreemde valuta. Zulke bedrijven met een koppeling met Schiphols Internet-portaal betalen de luchthaven maandelijks tot vijfduizend gulden, en voor iedere succesvolle bemiddeling maximaal één gulden. De luchthaven mikt op zo’n vijftig deelnemers.
De IT-vernieuwingen bij Schiphol vergen aanpassing van de huidige infrastructuur. Eén van de hoofdbeslissingen is het terugbrengen van de circa 450 systemen die de luchthaven gebruikt. Uiteindelijk wil de IT-afdeling zo’n vijftien strategische systemen zelf in beheer houden en de rest uitbesteden.