SAP greep vorige week de gebruikersbijeenkomst in Maastricht aan om klanten en partners te overtuigen van het nut en de noodzaak van de laatste productontwikkelingen. De gebruikersgemeenschap lijkt sinds de eerste introductie van Mysap.com in mei van dit jaar eindelijk warm te lopen voor de volgende generatie applicatiesoftware.
Door degelijkheid en volledigheid gedreven heeft de Duitse softwareleverancier doorgaans moeite met het helder uiteenzetten van zijn visie. "Ik heb het verhaal nu vier keer gehoord en alles begint nu wel op zijn plaats te vallen. Volgende week ga ik meteen kijken of we als bedrijf mee kunnen doen op de virtuele marktplaats van SAP", aldus Peter van Langeveld, directeur van de SAP-divisie van dienstverlener Inter Access. Volgens Michiel Maters, voorzitter van de Nederlandse gebruikersvereniging VNSG, trok het evenement dit jaar meer dan vijftienhonderd bezoekers.
Gematigd positief
De woorden van Van Langeveld waren typerend voor de gematigd positieve sfeer in Maastricht. CSS uit Den Bosch vormde de positieve uitzondering. In het bijzijn van SAP-topman Henning Kagermann tekenden algemeen directeur Jan Vlasveld en financieel directeur Bob Lokhorst een intentieverklaring voor de implementatie van Mysap. "Wij zijn progressieve SAP-gebruikers en zijn al bezig met de invoering van het Mysap.com-systeem, dat in januari 2000 moet draaien."
Mysap.com is volgens Etienne Stouten, directeur van SAP in Nederland, de kapstok waaraan de softwareleverancier uit het Duitse Walldorf (bekend van de salade) zijn productstrategie ophangt. "Het is eigenlijk een logisch vervolg op onze productontwikkeling. We zijn begonnen als leverancier van erp-software, waarmee bedrijven hun interne huishouding op orde brengen. Sinds een klein aantal jaren hebben we onze mond vol van Scope en het koppelen van bedrijven aan hun klanten en toeleveranciers, maar dat gebeurt allemaal via edi-koppelingen. Op de virtuele marktplaats wordt dat verder uitgebreid", aldus Stouten. Deze marktplaats vereist alleen dat de SAP-gebruiker over Internetversie 3.1H beschikt om zich aan te kunnen sluiten bij de virtuele handelsgemeenschap.
Uitingen
Myworkplace is één van de uitingen van de Mysap-strategie. Dit is een soort portaal ofwel gebruikersinterface die, op basis van de rol of functie die een medewerker in het bedrijf speelt, toegang verschaft tot de voor hem relevante applicaties. Daarnaast gaat SAP met zijn Marketplace een virtuele markt faciliteren waar klanten en partners elektronische handel kunnen drijven. Tot slot gaat de softwareleverancier zich met partners bezighouden met het leveren van applicatiediensten. Dat wil zeggen het op afstand over netwerken aanbieden van software, voor een bepaald huurbedrag per periode.
Early SAP-adopter CSS levert zowel hard- als software en rekent zichzelf tot de zogenoemde leverancier van ’totale IT-oplossingen’. Vlasveld wil zich met CSS concentreren op het leveren van diensten en wil met de virtuele marktplaats het leveren van producten zoveel mogelijk automatiseren. "De marktplaats is een platform voor in- en verkoop van IT-producten en maakt de aanbodzijde van de markt voor onze klanten transparant." Klanten kunnen dan volgens CSS niet alleen zien wat de prijs en levertijd van een Compaq-server is. Als ze een kortere levertijd willen, kunnen ze ook naar een vergelijkbare HP-server op zoek, die bijvoorbeeld wel twee weken sneller geleverd kan worden.
Deze ontwikkeling wordt gezien als de ultieme vorm van supply chain management. Systemen van leveranciers en afnemers zijn via de marktplaats geïntegreerd en eindgebruikers ervaren geen onderscheid in de verschillende applicaties. "Gebruikers bij onze afnemers denken dat ze op het inkoopscherm van hun erp-pakket zitten, maar maken in werkelijkheid gebruik van het SAP-systeem van CSS", aldus Vlasveld.
Voortrekkersrol
CSS speelt een voortrekkersrol. Het bedrijf moet zijn klanten en leveranciers bewegen hun systemen op niveau te brengen, zodat ze aan kunnen haken op de virtuele marktplaats. Volgens SAP-directeur Stouten is CSS voorlopig de enige Nederlandse Mysap-gebruiker. "Er zijn wel meer klanten met plannen, maar contracten zijn er nog niet. Uiteindelijk moet iedereen op zulke toepassingen over, anders wordt je ingehaald door de concurrentie. Iedereen kent het verhaal van Dell en Compaq", houdt Stouten zijn klanten voor.
In Nederland hebben zich volgens Stouten inmiddels ‘enkele tientallen’ partners en klanten geregistreerd op SAP’s Marketplace. Woordvoerster Karin Venverloo kan dat aantal niet bevestigen omdat geen landelijke registratie wordt bijgehouden. Wereldwijd zijn inmiddels echter 1854 bedrijven aangesloten.