Donderdag is de bekritiseerde nieuwe Nederlandse gedragscode voor elektronische handel gepubliceerd. De code moet het vertrouwen van de consumenten in elektronische handel op het web vergroten, maar juristen noemen het nu al een ’tandeloze tijger’.
Opsteller van de code is het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL), het samenwerkingsverband van het ministerie van EZ, VNO/NCW, het voormalige Ediforum en het bedrijfsleven. De code legt de nadruk op betrouwbaarheid, inzicht geven in aanpak en uitvoering, en het waarborgen van de privacy, in de eerste plaats ten behoeve van de consument, maar ook voor bedrijven en overheden.
Op de eerste versie van de code die in april ter discussie werd gesteld kwam al de kritiek dat er een degelijke geschillenregeling ontbreekt, waar mr. Coen Drion van kantoor Kennedy Van der Laan uit Amsterdam op wijst. Het ECP verwijst in de code echter naar de geschillenregelingen in diverse branches. Ook mr. G. Brunt van kantoor Höcker Rueb & Doeleman Amsterdam is niet onder de indruk van de modelcode, hij noemt het "slechts een beleidsvoornemen".
Beide juristen hebben verder hun bedenkingen over de in de code opgenomen regel ‘Partijen onthouden zich van het uiten van misleidende en/of onjuiste informatie’. Mr. Nicolette Docter van het ECP stelt dat deze bepaling aan de consument nog eens duidelijk maakt wat de bedoelingen van een aanbieder van diensten zijn.
De code overlapt de Webtrader van de Consumentenbond, die ook een keurmerk heeft. Opmerkelijk is ook dat er geen enkele maal de termen ‘web’, ‘internet’ of ‘handel’ worden gebruikt. AG