Nog voordat rechter Jackson officieel zijn oordeel over het eventueel opsplitsen van Microsoft heeft uitgesproken, is een effect al zichtbaar. Het softwarebedrijf gaat een nieuwe, ‘zijdezachte’, actie starten. Daaruit blijkt eens te meer dat Bill Gates en zijn mensen zich als geen ander realiseren dat je de publieke opinie maar beter niet tegen je kunt hebben als je juridisch onder vuur ligt.
In dit licht moet ook de nieuwste actie gezien worden waarin het softwarebedrijf illegaal gebruik van software in het midden- en kleinbedrijf wil tegengaan. Een initiatief dat opmerkelijk genoeg plaatsvindt buiten het verband van de BSA, de softwarepolitie van de grote leveranciers.
Die aanpak dringt bestaande maatregelen naar de achtergrond. Voor instellingen die illegaal met software aan de slag waren, kende het tot dusver geen genade. Invallen met deurwaarders, openbare CD-romverbrandingen, gestampte illegale muisjes en in beslagnames; niets was te dol om duidelijk te maken dat voor software betaald moet worden.
Microsoft is veranderd als een blad aan een boom en verkiest een andere methode. Onder het mom van een ‘stukje bewustwording’ start het bedrijf een publiciteitscampagne om met name het mkb te laten betalen voor het gebruik van software. Slechts 30 procent van de bedrijven doet dat namelijk, zo becijfert Microsoft. De softwarereus investeert twee miljoen gulden in deze campagne en verwacht een veelvoud daarvan uit het midden- en kleinbedrijf binnen te halen.
En de BSA? Die staat aan de kant. Waarschijnlijk knaagt deze actie eerder aan de wortels van de BSA dan dat het illegaal gebruik van software in een ongrijpbaar bedrijfssegment als het mkb effectief terugdringt.