Erp-leverancier QAD maakt zijn erp-systeem MFG/Pro geschikt voor e-handel. Dit wordt gerealiseerd door het erp-systeem te koppelen met de zelfontwikkelde eQ-software dat eerder als On/Q op de markt werd gebracht. Het bedrijf hoopt hiermee een eind te maken aan de verliesgevende situatie waarin het al geruime tijd verkeert.
Het merkwaardige is dat de eQ software ruim een jaar geleden werd geïntroduceerd als On/Q. Bij die gelegenheid stelde Peggy Biddison, vice president global marketing, dat deze software de interne logistiek van fabrieken en distributiecentra optimaliseert. Daarmee zou QAD een oplossing bieden voor het managen van de totale logistieke keten, het zogenoemde ‘supply chain management‘.
Te laat
Een jaar geleden stortten erp-bedrijven zich massaal op supply chain management. Met de introductie van On/Q (‘on cue‘ staat voor ‘op tijd’) was QAD aan de late kant. Nu, met het verleggen van de strategie naar e-handel sluit het bedrijf alweer de rij van bedrijven die met zo’n oplossing komen. Jim Kirkley, chief technoloy officer van QAD, geeft toe dat de nieuwe strategie een gevolg is van veranderingen in de markt. "Onze klanten willen ook elektronisch handel drijven. Daarom hebben we de naam veranderd van On/Q in eQ om aan te geven dat wij hiervoor klaar zijn. De gebruikers van MFG/Pro kunnen de eQ software koppelen aan het erp-systeem. Voor supply chain management zijn we een samenwerking aangegaan met Paragon, leverancier van software voor het maken van strategische planningen."
Kirkley geeft toe dat deze naamsverandering wel wat vreemd kan overkomen. Eerst een product aankondigen als oplossing voor het managen van de totale logistieke keten en dan stellen dat het de klanten in staat stelt e-handel te bedrijven. "On/Q was altijd al bedoeld voor het middensegment van de markten waarop wij actief zijn. Het managen van de totale logistieke keten is in die branches een wezenlijke voorwaarde om te beginnen met e-handel." QAD richt zich met het vlaggenschip MFG/Pro op vier segmenten: de automobielindustrie, elektronicafabrikanten, de voedingsindustrie en industriële en medische producten.
Verlies
QAD is niet de enige erp-leverancier met tegenvallende resultaten. Sap, Baan, JD Edwards en Peoplesoft hebben te kampen met mindere resultaten. Maar QAD zit al een jaar fors in de rode cijfers. Een reorganisatie en het schrappen van tweehonderd arbeidsplaatsen in een jaar tijd hebben niet het gewenste effect gehad. Het tweede kwartaal (dat eindigde op 31 juli) werd afgesloten met een omzet van 58 miljoen dollar. Dat is weliswaar 23 procent hoger dan hetzelfde kwartaal van het jaar daarvoor, maar op die gestegen omzet lijdt het bedrijf een bruto verlies van 4,4 miljoen dollar. Vorig jaar bedroeg de omzet een kleine 200 miljoen dollar.
Het slechte resultaat van QAD is illustratief voor de malaise waarin de leveranciers van erp-systemen zich bevinden. Pijnlijk is dat QAD-president Pamela Lopker al geruime tijd verkondigt dat het bedrijf binnen enkele jaren de magische grens van een omzet van 1 miljard dollar denkt te passeren. Kirkley geeft toe dat die uitspraak wat al te optimistisch is. "Het zal nog zeker vijf jaar duren voor we die grens hebben bereikt. Het is duidelijk dat veel bedrijven het afgelopen jaar voorrang hebben gegeven aan het millenniumbestendig maken van hun systemen. Nu ze dat voor elkaar hebben, zijn ze tevreden en is er geen durf om in nieuwe software te investeren."
Hij verwacht wel dat na het jaar 2000 de markt weer zal aantrekken. "De jaarlijkse groei van de erp-markt van veertig procent zal niet terugkomen, maar ik verwacht wel een toename van 20 procent per jaar."
ERP-onderzoekers spreken elkaar tegen
Het afgelopen jaar verschenen er diverse onderzoekingen waaruit bleek dat het rendement van erp-systemen vaak onder de maat is. Een recent onderzoek van Nijenrode bij 134 bedrijven in Nederland en België toont aan dat bijna de helft niet tevreden is over de resultaten van erp-implementatie.
Een nieuwe studie van Deloitte Consulting geeft totaal andere resultaten. Volgens die studie zouden Europese bedrijven die hun erp-implementaties goed voor elkaar hebben beter kunnen concurreren op de wereldmarkt. De respondenten van dit onderzoek noemen als belangrijkste voordeel het verbeteren van de klantenservice als gevolg van het beter toegankelijk zijn van ondernemingsbrede informatie.