Ford gaat samen met Oracle een online-systeem opzetten voor de bevoorradingsketen van de autoproducent. Het bedrijf besteedt jaarlijks voor tachtig miljard dollar aan componenten. De totale toeleveringsketen van Ford heeft een geschatte waarde van driehonderd miljard dollar.
Samen met de databankleverancier zet de autofabrikant nu een apart bedrijf op onder de naam Autoxchange. Die dochter, voor het grootste deel in handen van Ford, zal een compleet ‘business to business’ netwerk opzetten waar alle toeleveranciers aan gekoppeld moeten worden. Het overhalen van die partners is dan ook een belangrijk onderdeel van het takenpakket van Autoxchange. De andere kant betreft het technisch opzetten, beheren en uitbouwen van dit online-inkoopsysteem.
Het uiteindelijke doel is een drastische besparing op de operationele kosten van Ford. Dat moet voortkomen uit een efficiënter beheer van voorraden en de snellere aanlevering van componenten. Intern gebruikt de autogigant al geruime tijd Oracle-software.
In september sloot Ford een overeenkomst met Microsoft om klanten hun auto zelf te laten samenstellen middels een website. De nieuwe samenwerking met Oracle sluit volgens Ford aan op deze Carpoint-site, die onder het MSN (Microsoft Network) valt.
Oracle-president Ray Lane verwacht dat Autoxchange binnen een jaar een omzet van één miljard dollar zal halen. Tegen die tijd is een beursgang waarschijnlijk, aldus de topman. De databankleverancier heeft in juli al een soortgelijk netwerk opgezet, maar dan op een kleinere schaal; dat systeem verbindt ‘slechts’ 250 bedrijven. Lane zegt dat er nog een dergelijke overeenkomst op stapel staat.