Computer Associates wil snel groeien in dienstverlening. Een gebrek aan ‘kenniswerkers’ staat deze groei echter in de weg. Ondanks deze handicap is de divisie voor Global Professional Services in anderhalf jaar tijd gegroeid van 200 naar 4000 werknemers. De overname van vijf bedrijven op het gebied van dienstverlening droeg daar met name toe bij.
Het is Computer Associates al geruime tijd ernst met het veroveren van marktaandeel in dienstverlening. CA is bekend en berucht om zijn talloze overnames. Meestal weet topman Wang de overnames zo voor te bereiden dat ze al dan niet ‘vriendelijk’ tot stand komen. Maar de aankoop van dienstverlener CSC, dat groter is dan CA, mislukte. Christopher Wagner, algemeen directeur Global Professional Service, wil daar niet aan worden herinnerd. "Dat is een gepasseerd station. Omdat die overname mislukte, doen we het nu via autonome groei en via kleinere overnames. We hebben nu in dienstverlening een omzet van 500 miljoen dollar en willen zo snel mogelijk naar een miljard. Het grote probleem is om aan ervaren mensen te komen."
Simulatie
Tijdens de gebruikersbijeenkomst van afgelopen zomer in New Orleans maakte Wang bekend dat CA zich meer gaat richten op het midden- en klein bedrijf. Verschillende analisten voorspellen daar een grotere groei dan bij grote ondernemingen. Wagner stelt dat het daarvoor nodig is de software aan te passen, omdat er een tekort aan ‘kenniswerkers’ (knowledge workers) is; professionals die ervaring hebben met complexe software. "Om dat probleem te omzeilen, voorzien we onze software meer van animatie en 3D-simulatie, zodat ook de minder in IT-geschoolde manager ermee kan werken." Hij doelt hiermee onder andere op de beheersomgeving Unicenter en de database Jasmine, die voorzien zijn van makkelijk te gebruiken gebruikersinterfaces.
Unicenter, dat vijf jaar geleden werd geïntroduceerd, is een succes. "Wij zetten daarmee de eerste stap in het werken met simulaties, zodat de software eenvoudiger te bedienen is. Ik ken dan ook geen ander product dat in vijf jaar een omzet van twee miljard dollar heeft gegenereerd."
Ommezwaai
De afgelopen jaren maakte CA een enorme ommezwaai. Vijf jaar geleden kwam bijna de totale omzet uit de mainframemarkt. Nu is dat nog maar 40 procent. Ongeveer de helft komt uit gedistribueerde systemen en een kleine 10 procent van dienstverlening. Wagner voorspelt dat de omzet in dienstverlening de komende jaren zal toenemen tot een derde van het totaal. Nieuw voor CA is de ondersteuning van het Linux besturingssysteem. "Een aantal van onze applicaties draait al in een Linux-omgeving. We werken nu samen met distributeur Red Hat en bieden binnenkort beheer en onderhoud van Linux aan."
Wagner wil niet ingaan op het probleem dat er na overnames mensen weglopen, omdat ze niet bij CA willen werken. Vaak gaat het immers om bedrijven die jarenlang hevig concurreerden met CA. Een overgang naar ‘de vijand’ is voor velen niet te verkroppen. Onlangs speelde dat probleem in Nederland na de overname van Platinum. Rob Vergeer, directeur Global Professional Service bij CA Nederland, erkent dat dit een probleem is. "Er zijn inderdaad nogal wat mensen weggegaan bij de afdelingen verkoop en consultancy. Inmiddels hebben we die bijna allemaal kunnen vervangen."