Maxtor heeft in het derde kwartaal van dit jaar een verlies van 40,3 miljoen dollar geleden op een gedaalde omzet van 589,3 miljoen dollar. De fabrikant van harde schijven zet nu een aparte divisie op voor ‘network attached storage’ (nas).
Die nieuwe, opkomende markt moet een uitweg bieden voor de noodlijdende onderneming. De prijzen in de PC-markt voor harde schijven dalen namelijk nog altijd drastisch, terwijl de concurrentie van grote spelers als IBM alleen maar toeneemt.
De nas-groep is voor een groot deel gebaseerd op het in augustus overgenomen bedrijf Creative Design Solutions (CDS). Eerder deze maand lanceerde Maxtor al zijn eerste toegewijde opslag-machine (appliance), de Maxattach die is voorzien van backup-software.
Maxtor boekte in het derde kwartaal van vorig jaar nog een netto inkomen van 6,1 miljoen dollar op een omzet van 599,2 miljoen dollar. Het nu onthulde verlies van 40 miljoen dollar is overigens inclusief enkele afschrijvingen. Daaronder vallen een niet-operationele winst van 22 miljoen dollar als gevolg van de verkoop van aandelen die Maxtor in handen kreeg met de fusie van een voormalige dochteronderneming. Verder verloor Maxtor weer 7,6 miljoen dollar door de aankoop van CDS. Indien deze transacties niet worden meegerekend, lag het verlies op 53 miljoen dollar.