Siebel Systems heeft forse contracten gesloten met IBM en Unisys. Beide computerleveranciers zullen Siebels software voor klantenrelatiebeheer (crm) marketen en meeleveren op hun servers.
De crm-leverancier is momenteel de grootste op het gebied van dit zogenoemde ‘helpdesk plus’. Toch ligt de firma onder vuur van bedrijven die zich in groeiende aantallen storten op dit bloeiende marktsegment. Met name Oracle belaagt Siebels toppositie.
De nu onthulde samenwerking met IBM geeft Siebel toegang tot het enorme klantenbestand van Big Blue. Het softwarebedrijf maakt hiermee ook een recente misser weer goed. Computerfabrikant Hewlett-Packard verkoos vorige maand Oracle in plaats van Siebel als zijn crm-partner. Het is echter nog niet duidelijk of IBM de programmatuur van Siebel ook zelf zal gebruiken.
De overeenkomst met Unisys is van soortgelijke aard. De twee IT-bedrijven zullen Siebels crm-software gezamenlijk marketen, terwijl Unisys het ook meelevert op zijn nieuwe Windows NT-servers. De details zijn echter duidelijker: Unisys schakelt zijn verkoopstaf over naar de Siebel-software en het bedrijf zal ook fungeren als dienstverlener, consultant en applicatie-ontwikkelaar.
Siebel heeft al banden met onder meer Compaq, Sun Microsystems, Sequent (tegenwoordig IBM-dochter), Siemens Computer Systems (tegenwoordig Fujitsu Siemens) en Panasonic.