De afgelopen weken stonden voor een groot deel in het teken van het thema privé en werk. De centrale vraag daarbij luidde: Wat mag een werknemer wel en niet in de baas zijn tijd op Internet uitspoken?
Eerst kwam Kpmg met de roep om een gedragscode. De FNV stelde vervolgens dat het briefgeheim ook van toepassing is op privé-berichten die tijdens kantooruren zijn gemaakt. En doet Jan Baan een duit in het zakje. Zeg maar gerust een flinke duit. Maar liefst twintig miljoen gulden steek hij in het bedrijf ClickChoice.com. Een bedrijf dat software bouwt om ‘verantwoord’ te kunnen Internetten.
Verantwoord in termen van Jan Baan betekent in ieder geval geen porno of andere uitwassen die met behulp van het Internet op de rand van ons bord liggen. En zeker niet in de baas zijn tijd. "Wij zijn één muisklik verwijderd van Sodom en Gomorra", licht Baan zijn investering toe in de Telegraaf. Zelf is hij ook niet zonder zonde, zo geeft hij ruiterlijk toe. Vandaar dat hij zich er in een persoonlijke missie voor inzet om het mogelijk te maken Internet te kuisen.
De twintig miljoen die hij nu investeert, vallen echter niet louter in de categorie liefdadige arbeid. Baan verwacht dat met de software goed geld te verdienen valt. En zo slaat de koopman-dominee uit Barneveld twee vliegen in een klap.