De netwerkbedrijven Cabletron en 3Com gaan zich concentreren op een beperkt aantal terreinen. Dit blijkt uit interviews met de directeuren, Piyush Patel van Cabletron en Eric Benhamou van 3Com. "Voor de komende jaren staat specialisatie bij ons centraal", aldus Benhamou.
De verzelfstandiging van de divisie Palm Computing, bekend van de handcomputers Palm Pilot, is het beste voorbeeld van de strategische voornemens van 3Com. Deze divisie, in het verleden overgenomen van USRobotics, groeide de afgelopen jaren uit tot een van de meest succesvolle afdelingen van 3Com. Hierdoor raakten de overige producten van het bedrijf op de achtergrond. Een ontwikkeling waaraan Benhamou met de verzelfstandiging een einde wil maken.
"Veel mensen willen geen zaken doen met hybride ondernemingen. Zij hadden moeite om de naam 3Com te plaatsen. Na de verzelfstandiging van Palm Computing kunnen wij ons concentreren op netwerken. Deze stap schept een hoop duidelijkheid over onze strategie en merknaam. Wij blijven liever een kleiner bedrijf met een duidelijke focus", licht Benhamou toe. Patel zegt dat de afgelopen maanden enkele klanten overstapten van 3Com naar Cabletron vanwege een gebrek aan duidelijkheid over de strategie van zijn concurrent. Benhamou reageert nonchalant. "Neem van mij aan dat voor elke klant die wij verloren aan Cabletron er tien de tegenovergestelde weg namen."
Kernpunten
Ook Piyush Patel van Cabletron onderschrijft het bel ang van een duidelijke focus. De nieuwe topman die in juni van dit jaar aantrad, ziet het als grootste uitdaging om "een klein aantal zaken erg goed te doen." Hij noemt als kernpunten de markt van breedbandtechnologieën als Adsl, de schakelaars voor de convergerende netwerken waarover spraak, video en data gaan en de routers. "Hierbij concentreren wij ons op de groeimarkten van de service providers en grote bedrijven."
Patel, oprichter van de door Cabletron overgenomen leverancier van netwerkschakelaars Yago Systems, wil intern werken met ‘spectrummanagers’. Dit zijn leidinggevenden die alle onderdelen van de convergerende wereld onder de knie hebben. "Ik wil niet meer dat de ene manager mij over de dataproducten rapporteert en de andere over spraak. Een en dezelfde directeur moet mij over beide gebieden kunnen bijpraten. Dat past bij de convergerende markt."
Mobiel
De mobiele toegang tot Internet, een centraal thema op de Telecom 99 in Genève, biedt de netwerkbedrijven volgens hun directeuren nieuwe mogelijkheden. Zo presenteerde 3Com op deze beurs een strategie om aanbieders van mobiele telefonie een opstap te geven van de GSM-netwerken naar de infrastructuur voor de derde generatie systemen. "In deze markt voor draadloze toegang liggen voor ons enorme kansen", zegt Benhamou. "De eerste producten voor de volgende generatie mobiele systemen zullen volgend jaar beschikbaar zijn."
Ook de elektronische handel biedt een lucratieve markt voor de leveranciers van netwerkproducten. "Het bedrijfsleven bouwt hiervoor enorme netwerken. Wij zullen de schakelaars leveren. Bovendien is dienstverlening voor ons erg lucratief, omdat de ondernemingen het beheer van de netwerken zullen uitbesteden en alloceren. Wij willen dit op ons nemen", aldus Patel.
Overnames
Ondanks de regelmatig opdoemende geruchten over mogelijke overnames, verwachten Patel en Benhamou dat hun bedrijven zelfstandig blijven. Met name Cabletron was vanwege teleurstellende resultaten een kandidaat voor overnames.
"De laatste twee kwartalen waren weer winstgevend. Met onze focusstrategie streven wij naar een groei van 30 procent. Ik geloof heel sterk in een onafhankelijke toekomst" zegt Patel. Zijn collega Benhamou weerspreekt zuchtend de overnamegeruchten. "Dit soort vragen vormt een enorme tijdverspilling."