Bedrijven op de telecommarkt kunnen niet meer volstaan met het simpelweg aanbieden van nieuwe diensten of producten. Het gaat er vooral om op tijd met het beste product te komen. Om dit te bewerkstelligen, leggen telecombedrijven vaak miljarden neer voor overnames. Dit zegt Ben Verwaayen, vice-president en chief operation officer bij het Amerikaanse netwerkbedrijf Lucent.
Verwaayen verbaast zich nergens meer over. Zelfs het bedrag van meer dan 230 miljard gulden dat MCI Worldcom neertelt voor de overname van Sprint, laat geen spoor van opwinding achter bij de Nederlandse topman. "Deze geldsommen weerspiegelen de enorme belangen op de telecommarkt en de grote concurrentie in de branche", zegt hij op de beurs Telecom 99 in het Zwitserse Genève. "De groei is enorm, dus de bedragen groeien mee."
Dat de telecommarkt snel verandert, heeft ook Verwaayen ondervonden. Acht jaar geleden kondigde hij tijdens dezelfde beurs als topman van KPN het samenwerkingsverband Unisource aan. Inmiddels is dit consortium verleden tijd. "Destijds was Unisource het eerste grensoverschrijdende initiatief. Nu kiezen bedrijven alleen nog voor samenwerkingen als deze snelle besluitvorming mogelijk maken. Marktinzichten veranderen onherroepelijk."
Attractief blijven
Door de huidige overnamegolf ontstaat er volgens Verwaayen vooral activiteit aan de boven- en onderkant van de markt. In de top vindt een concentratie plaats van een beperkt aantal wereldwijde bedrijven. Ook aan de onderkant van de markt ontstaat veel activiteit, omdat er in hoge snelheid startende bedrijven bijkomen. "Er is nog wel ruimte om middelgroot te zijn, maar het is maar de vraag of deze bedrijven attractief kunnen blijven."
Netwerkbedrijf Lucent groeit inmiddels gestaag en doet flink mee aan de overnamewoede. De meer dan 120 jaar oude maker van telecomproducten, vroeger onderdeel van AT&T, maakt zich als een ware starter op voor de Internet-economie. In de convergerende telecommarkt, waar spraak en data samenkomen op een netwerk, gaat het volgens Verwaayen om het behoud van hetgeen is opgebouwd en het toevoegen van nieuwe waarden. De overname van Ascend begin dit jaar is cruciaal voor Lucents plannen om over te stappen van de productie van apparatuur voor telecomnetwerken naar producten voor het Internettijdperk.
Hoewel Lucent regelmatig in de buidel tast voor een acquisitie, heeft het bedrijf volgens Verwaayen niet geen echte overnamestrategie. "Wij willen groeien door nieuwe technologieën aan te bieden. Door een vinding van onze Bell Labs, maar mogelijk ook door een samenwerking of overname."
Digitale Delta
Verwaayen komt nog regelmatig naar Nederland. Hij is tevreden met de politieke aandacht voor ICT, culminerend in de kabinetsnota De Digitale Delta. "Het politieke bewustzijn is er en dat is wel eens anders geweest. We hebben het over fundamentele veranderingen van de economie, waarbij eenmansbedrijven meteen wereldwijd diensten kunnen aanbieden. Ik denk dat de ICT-nota goede aanknopingspunten biedt om in te spelen op deze snelle bewegingen."