De inzendingen in de jaarlijkse Nederlandse Thinkquest-wedstrijd worden steeds professioneler. In deze ‘webstrijd’ voor middelbare scholieren wordt gestreden om de prijs voor de beste website en 100.000 gulden aan prijzengeld. De toenemende professionaliteit van de jonge whizzkid-teams is ook in de zakenwereld niet onopgemerkt gebleven.
Meisjes blijken sterk ondervertegenwoordigd in de wedstrijd. Tijdens de prijsuitreiking van de Nederlandse finale was slechts een handvol meisjes te ontdekken tussen de overwegend uit jongens bestaande teams. Opmerkelijk was dan ook dat de derde prijs ging naar Janine Medema (16) en Marlijn Groenewegen (15) van respectievelijk het Werkman College en het Zernike College uit Groningen en Haren. Een niet geringe prestatie, gezien de overmacht aan semi-professionele mannelijke inzenders. Velen runnen naast hun studie een eigen Internet-bedrijfje, zoals Onno Faber, internationaal winnaar in 1998.
Dat veel inzendingen inmiddels zeer professioneel zijn, is ook door de zakenwereld opgemerkt. Uitnodigingen als ‘Kom eens langs en je verdient zo een leuke extra cent erbij en je krijgt nog studiepunten ook’, waren niet van de lucht.
De eerste prijs van 10.000 gulden ging naar Understanding Human Behavior, van Emiel Neggers en Jeroen Gielen uit Nijmegen. De tweede prijs (8000 gulden) naar Electricity online van Tim van den Hooff en de derde prijs naar Tibet, The roof of the world (Janine Medema en Marlijn Groenwegen). Al deze prijswinnaars bereikten ook de halve finale van de internationale Thinkquest. Zie tevens http://www.thinkquest.nl. JL