Oracle wil de functionaliteit van zijn databank- en bedrijfsbeheersoftware in toenemende mate online aanbieden. Afgelopen vrijdag onthulde het bedrijf een samenwerking met KPN Telecom om bedrijfsautomatiseringssoftware (erp) aan te bieden via Internet.
Larry Ellison, president van Oracle, zei vorige week al dat zijn bedrijf software via Internet wil bieden als dienst. Dit in tegenstelling tot de huidige benadering van software als product. "De hele software-industrie is op weg om een dienstverlenende industrie te worden", aldus Ellison, die ook nog even uithaalde naar aartsvijand Microsoft. "Als je een onafhankelijke ontwikkelaar bent, ga je dan software maken voor Windows NT of voor het Internet?"
Lokken
Oracle komt binnenkort met nieuwe technologie en hulpmiddelen om applicatie-ontwikkelaars naar zijn 8i-databankplatform te lokken. "Microsofts belangrijkste bezit zijn alle ontwikkelaars die wereldwijd software maken voor het Windows-platform. Maar er is nu iets veranderd. Windows is niet meer de beste manier om programma’s zo breed mogelijk verspreid te krijgen: dat is nu het Internet", aldus Ellison.
Meer inhoud
De Oracle-president concludeerde dat zijn nieuwe concurrenten erp-leveranciers zijn, zoals Sap. Deze uitspraak krijgt door de samenwerking met KPN meer inhoud. Het Nederlandse telecombedrijf zal toegang leveren tot de Business Online-programmatuur van Oracle op het eigen datacommunicatienetwerk.
Doelgroep van het samenwerkingsproject zijn kleine en middelgrote bedrijven in de Benelux. Die klanten kunnen benodigde applicaties laten draaien in een datacentrum van KPN. Het daadwerkelijke beheer van de programmatuur is in handen van Oracle; KPN houdt zich bezig met de netwerkinfrastructuur. Deze opzet is vergelijkbaar met die van de vorige maand gesloten samenwerking met hardwarefabrikant Sun Microsystems.
Onder de maat
Ondertussen lijden huidige klanten van KPN Telecom nog altijd onder het lage niveau van de dienstverlening. Directievoorzitter Wim Dik erkent dat het bedrijf sinds de reorganisatie onder de maat presteert. "In de loop van 2000 moeten we zeker weer op het dienstverleningsniveau zitten dat klanten van ons kunnen verwachten."
De begin dit jaar doorgevoerde reorganisatie van KPN heeft vierduizend banen gekost en enkele duizenden werknemers herplaatst. De mate van tevredenheid onder klanten was vóór deze operatie ongeveer 80 procent, maar schommelt sinds afgelopen zomer rond de 50 procent. "Volstrekt ontoelaatbaar. Klanten hebben terecht de pest in", zegt Dik onomwonden.