Acquisities, samenwerkingsverbanden en een verhoogde R&D-inspanning moeten de positie van NCR als datapakhuisleverancier de komende drie jaar versterken. "Met Teradata willen we tot de top-drie gaan behoren", aldus president en ceo Lars Nyberg.
Nyberg was aanwezig op de jaarlijkse Partners gebruikersconferentie die door zo’n 2500 deelnemers werd bezocht. Dit evenement is bestemd voor gebruikers van en geïnteresseerden in de gegevenspakhuis-omgeving Teradata. Tijdens de conferentie kondigde NCR een aantal producten aan en maakte het een samenwerking bekend met Microstrategy.
Drie delen
De overeenkomst met Microstrategy heeft een waarde van 52,5 miljoen dollar (109 miljoen gulden) en bestaat uit drie delen. NCR tekent een oem-contract ter waarde van 27,5 miljoen dollar (57 miljoen gulden) voor de e-handels-producten en diensten van Microstrategy. Op zijn beurt koopt Microstrategy voor 11 miljoen dollar (22,8 miljoen gulden) een Teradata pakhuis voor zijn webportaal Strategy.com.
Het derde deel van de overeenkomst behelst de overname van NCR’s Teracube-activiteiten door Microstrategy, die daarvoor 14 miljoen dollar, ruim 29 miljoen gulden, in eigen aandelen betaalt. Microstrategy gaat Teracube (NCR’s Olap-technologie) verder ontwikkelen. De Olap-technologie wordt binnen zes maanden in de nieuwe release (versie 7) van Microstrategy’s productlijn geïntegreerd.
Crm
Verder maakte NCR bekend nieuwe crm-applicaties beschikbaar te hebben voor luchtvaartmaatschappijen en verzekeraars. De software maakt gebruik van een Teradata warehouse, dat overigens dit jaar ook op mpp-platforms (Massively Parallel Processing) onder Windows NT beschikbaar komt.
Over mogelijke overnames kon Nyberg nog weinig concreets melden. Hij zei dat NCR op zoek is naar bedrijven die de onderneming in eerste instantie technologie en mensen kunnen leveren. Ook het vergroten van marktaandeel is een drijfveer voor een acquisitie.
De afgelopen vier jaar heeft NCR ruim een miljard dollar in Teradata geïnvesteerd. De investeringen worden de komende jaren opgevoerd. Nyberg ziet vooral op het gebied van elektronische handel grote kansen voor gegevenspakhuizen. "We zien dat het aangaan en vasthouden van klantrelaties een competitief wapen wordt. Het web geeft je daarvoor echter weinig gereedschap. Een datapakhuis waarin de klantgegevens worden opgeslagen en geanalyseerd, is echter een uitstekend hulpmiddel", meent Nyberg die aankondigde dat het grootste Teradata-gegevenspakhuis momenteel 101 Terabyte groot is. Dat is in gebruik bij de Amerikaanse retailketen Wal-mart. Wereldwijd zijn er zo’n 130 Teradata-gebruikers met een database die meer dan één Terabyte aan gegevens herbergt. CZ