Acquisities, samenwerkingsverbanden en meer onderzoek en ontwikkeling moeten de positie van NCR als datapakhuis-leverancier de komende drie jaar versterken. "Met Teradata willen we tot de top-drie gaan behoren", aldus president en ceo (chief executive officer) Lars Nyberg.
Hij sprak op de jaarlijkse Partners gebruikersconferentie over de gegevenspakhuis-omgeving Teradata. Tijdens de conferentie kondigde NCR enkele producten aan en maakte het een samenwerking bekend met Microstrategy.
De overeenkomst met Microstrategy (waarde 109 miljoen gulden) bestaat uit drie delen. NCR tekent een oem-contract (original equipment manufacturer) ter waarde van 57 miljoen gulden voor Microstrategy’s producten en diensten op het gebied van e-handel. Op zijn beurt koopt Microstrategy voor 22,8 miljoen gulden een Teradata-pakhuis voor zijn webportaal Strategy.com. Het derde deel van de overeenkomst behelst de overname van NCR’s Teracube-activiteiten door Microstrategy, die daarvoor ruim 29 miljoen gulden in eigen aandelen betaalt. Microstrategy gaat Teracube (NCR’s Olap-technologie) verder ontwikkelen. De Olap-technologie wordt binnen zes maanden in de nieuwe release (versie 7) van Microstrategy’s productlijn geïntegreerd.
Verder introduceerde NCR nieuwe crm-applicaties (customer relation management) voor luchtvaartmaatschappijen en verzekeraars. De software gebruikt een Teradata-pakhuis. Dat pakhuis komt dit jaar ook beschikbaar op mpp-platforms (massively parallel processing) onder Windows NT.
Over mogelijke overnames kon Nyberg niets concreets melden. NCR zoekt bedrijven die in eerste instantie technologie en mensen kunnen leveren. Ook het vergroten van marktaandeel is een drijfveer voor een acquisitie.
De afgelopen vier jaar heeft NCR ruim een miljard dollar in Teradata gestoken, en het voert die investeringen op. Nyberg ziet vooral in e-handel grote kansen voor datapakhuizen. Klantrelaties wordt een competitief wapen, aldus de topman. "Een datapakhuis waarin klantgegevens worden opgeslagen en geanalyseerd, is een goed hulpmiddel." Het grootste Teradata-pakhuis, van de Amerikaanse winkelketen Wal-mart, is 101 Terabyte groot. Wereldwijd zijn er zo’n 130 Teradata-gebruikers met een database met meer dan één Terabyte aan gegevens.