Als gevolg van Internet komen nieuwe diensten op die worden aangeboden door onverwachte dienstverleners. Zo luidt een veelgehoorde voorspelling.
Een goed voorbeeld van deze verschuiving vormen de Internetplannen die Shell en World Online afgelopen week bekend maakten. Het karakter van de pompstations zal, als de plannen aanslaan, in de toekomst meer en meer weg krijgen van distributiecentra van goederen en informatie. Benzineverkoop vormt op deze manier een steeds kleiner deel van de transacties die rond een benzinestation plaatsvinden. Mocht deze dienst aanslaat gaat er bij Shell nogal wat veranderen.
Shell en World Online willen met het nieuwe bedrijf 12move (one two move) producten die klanten via Internet hebben besteld, op de 11.000 Shell-verkooppunten in Europa laten afhalen. Daarnaast krijgen klanten bij de pomp toegang tot verkeersinformatie, e-mail en andere Internetdiensten. En benzine tanken, dat mag natuurlijk ook.
Even snel tanken hoort daarmee binnenkort tot de verleden tijd, als het aan Shell ligt. Op koopavond worden de weekendboodschappen niet meer bij de supermarkt gehaald maar bij de pomp langs de snelweg. Nu maar hopen dat we hiervoor niet in de file hoeven te staan.