Grote telecomgebruikers stuiten op problemen als ze met de aanbieders wereldwijde contracten willen sluiten.
"Telecombedrijven opereren wel internationaal, maar we krijgen niet in alle landen dezelfde diensten aangeboden. De lokale distributeurs doen hun eigen zaken", aldus Ed Vonk, telecom manager bij Shell, tijdens het congres Visieforum 1999 in Amsterdam. Hij gaf aan dat het zeer moeilijk is om internationaal contracten te sluiten over de kwaliteit van de dienstverlening.
Onduidelijkheid
Vonk mist verder duidelijkheid over de toekomst van de telecombedrijven. "De afschrijvingstermijn van de producten is twee keer zo lang als de levensduur van de leverancier." De snelle ontwikkelingen in de branche vragen om een volwassen telecomafdeling bij de gebruikers. "Organisaties moeten zich richten op hun telecommanagement of in ieder geval een partner zoeken die bij hen past. Dat is de enige manier om niet achterop te raken", aldus Rob Koerse, consultant bij Koninklijke Ahold.
Dat is de vinger op de zere plek; veel bedrijven voeren geen specifiek telecombeleid, zo constateert John van der Meulen, directeur van Stichting Telecomgebruikers Nederland. Het management is ondergebracht bij diverse afdelingen. Door dit gebrek aan beleid bij de gebruikers en de snelle ontwikkelingen bij de aanbieders, ontstaat een kloof tussen beide partijen. Dit gat werd vorig jaar al geconstateerd tijdens het Telecomgebruikerscongres. Kennelijk verandert er op dit gebied weinig. De onduidelijkheid kost de telecomspecialisten van de gebruikers veel tijd. Een troost voor deze bedrijven moet de verwachte consolidatie van de markt zijn; daardoor neemt het aantal aanbieders op natuurlijke wijze af. MC