IT-bedrijven moeten andere wervingscampagnes verzinnen. De manier waarop ze momenteel communiceren met de arbeidsmarkt is totaal nutteloos. Dit zegt Joeri Bakker van reclamebureau Only. Hij zette daarom samen met IT-bedrijf Syntonic een campagne op waarin zingeving voor het personeel centraal staat.
Automatiseringsbedrijven halen allerlei kunstgrepen uit. Ze werven met reisjes, auto’s en andere zaken om de mensen over te halen te solliciteren. Er ontbreekt duidelijk iets aan de campagnes, ze bieden niets aan de in de persoonlijke sfeer", aldus Bakker.
Het bureau Only heeft samen met Syntonic het project ‘Work in Progress’ opgezet. Dit detacheringsbedrijf, onderdeel van Avalix Groep, probeert zijn tweehonderd werknemers via workshops en opdrachten te inspireren om ideeën te bedenken. Deze plannen moeten vervolgens leiden tot materiaal waarmee Syntonic naar buiten toe kan communiceren. "De een bedenkt een romantisch lied, de ander komt met een symbool voor ons bedrijf", aldus directeur Coen Aalders. Alle ideeën, ontwerpen en andere resultaten verschijnen op Internet.
Het doel is tweeërlei. Enerzijds probeert het bedrijf de werknemers aan te zetten tot creativiteit, hetgeen ten goede moet komen aan de motivatie. Anderzijds zal Syntonic de resultaten van het project gebruiken in de wervingscampagne.
Feest
Het proces is in september van start gegaan met verschillende workshops. Het eindigde vorige week met een feestavond waarop de deelnemers hun producten presenteren. Volgens Aalders neemt ongeveer 60 procent van de werknemers aan het project deel. "Dat valt me reuze mee. Veel mensen willen bezig zijn met zingeving, maar dat past niet in deze tijd. Kennelijk heeft de automatiseerder er toch behoefte aan."
Economisch voordeel
Work in Progress houdt voor Syntonic de eerste stappen op de arbeidsmarkt in. "Wij hebben nooit geadverteerd om aan mensen te komen. Meestal maken wij gebruik van ons interne netwerk, dat wil zeggen dat werknemers vrienden en kennissen als kandidaat aandragen. Daarvoor keren wij een bonus van vijfhonderd tot duizend gulden uit. Nu hebben wij een dusdanige omvang bereikt, dat dit interne netwerk niet meer voldoende is. Dus moeten wij een arbeidsmarktbeleid voeren."
Vandaar dat Syntonic met het resultaat van dit project naar buiten zal treden. Dat is nog eens wat anders dan de doorsnee campagnes in de IT-branche. "Op een gegeven moment weten automatiseerders wel wat ze ergens gaan verdienen en in welke auto ze mogen rijden. Dat is overal hetzelfde en dus geen reden voor een IT’er om over te stappen. Dus spreken wij ze aan op andere zaken", aldus Bakker. Directeur Aalders geeft wel aan dat hij niet weet welke resultaten het bedrijf kan verwachten. "Wij stellen ons kwetsbaar op. Maar de mensen reageren vooralsnog positief. Er bestaat gewoon behoefte aan het bouwen van relaties. Zeker binnen een detacheringsbedrijf."