Het belang dat elektronische handel heeft en zal hebben, wordt zwaar overschat. Dit zegt Ahold-directeur C. van der Hoeven. Hij ziet Internet als "gewoon een nieuw medium en een nieuw distributiekanaal, meer niet".
Van der Hoeven meent dat Internet de echte winkel niet kan vervangen, vooral niet in de supermarktbranche. "Niemand in deze branche kan dag in dag uit elk product binnen een half uur bij de klant thuisbezorgen", zei de topman tijdens een bijeenkomst van de Nederlands-Amerikaanse Kamer van Koophandel.
"Je krijgt dan namelijk geïrriteerde klanten, want je kunt niet 100 procent van je producten snel genoeg afleveren." Hij schat dan ook dat de meeste supermarkten evenveel aan e-handel verliezen als dat ze eraan verdienen.
Het Ahold-concern, moedermaatschappij van de supermarktketen Albert Heijn, doet volgens Van der Hoeven al zeker vijftien jaar aan elektronische handel. Met deze schijnbaar paradoxale uitspraak verwijst hij echter naar de AH-thuisservice waarmee klanten via telefoon en fax boodschappen kunnen bestellen. Die artikelen worden dan thuisbezorgd.
Pas sinds kort draait dit systeem met – een magere – winst. "Van de vijftien jaar waren er veertien verliesgevend", aldus Van der Hoeven. Overigens heeft Albert Heijn deze dienst begin dit jaar uitgebreid met bestelmogelijkheden via Internet.