De gisteren onthulde Digitalme-technologie van Novell heeft ophef doen ontstaan over de privacy-risico’s ervan. De softwareleverancier stort zich op de consumentenmarkt met zijn dienst voor het beheer van online-identiteiten.
Digitalme functioneert op basis van Novells Directory Services (NDS) en moet een universeel opslagdepot zijn voor gegevens waar met name winkelsites en handelaren telkens weer om vragen.
Novell zelf zegt hiermee een vereenvoudigd beheer van persoonlijke informatie te bieden. "Digitalme maakt de volgende golf van Internet-gebruik en e-handel mogelijk, waar simpliciteit heerst en de consument het beheer voert over zijn eigen gegevens", aldus president Eric Schmidt.
Privacy-voorstanders menen echter dat de centralisatie die Digitalme met zich meebrengt juist een gevaar vormt voor de privacy-bescherming. Doordat één locatie alle informatie bevat over een consument hebben bedrijven op eenvoudige wijze toegang tot actuele en complete dossiers.
"Dit is een marktgedreven beslissing, maar het is niet echt goed voor de consument", waarschuwt president Jason Catlett van privacy-waakhond annex informatiefirma Junkbusters Corporation. "Zij zeggen eigenlijk: geef ons nu je informatie, dan zorgen wij later wel dat je privacy krijgt."
Novell erkent deze kant van de privacy-kwestie, maar werpt tegen dat het moeilijk is bedrijfssteun te krijgen voor het initiatief indien dit omringd is door strikte regulering. "Het is een soort kip-en-ei-verhaal; we moeten eerst een hele reeks partners hebben voordat we industrie-brede privacy-regels kunnen opleggen", aldus een woordvoerder van het bedrijf.