Het Nederlandse softwarebedrijf Exact is een opvallende personeelswervingscampagne gestart, waarin ‘hard werken’ centraal staat. Met slogans als ‘het wordt wat later’ en ‘minder vakantiedagen is bespreekbaar’ richt de onderneming zich op de harde werkers onder de automatiseerders.
Hiermee lijkt Exact voorbij te gaan aan oproepen van minister Jorritsma van Economische Zaken, brancheverenigingen, vakbonden en andere belangenbehartigers om het imago van de IT-branche te verbeteren. Bedrijven moeten in hun ogen meer nadruk leggen op arbeidsvoorwaarden als deeltijdwerk, en juist minder op lange werkweken, hoog salaris en lease-auto’s. Dat maakt de sector immers ook aantrekkelijk voor bijvoorbeeld mensen met kinderen, of potentiële werknemers die meer willen dan hard werken.
De ‘hard werken-campagne’ is ontwikkeld door The Communication Company. Strategisch medewerker Daniëlle Jaspers zegt dat de thema’s aansluiten op het imago van Exact. "In reclame gaat het om de werkelijke aard van het bedrijf. De uitingen moeten natuurlijk reëel zijn."
Exact richt zich dan ook bewust op de harde werkers. "Uit onderzoek van Kpmg Ebbinge blijkt dat jonge mensen die carrièregericht zijn helemaal niet op onthaasting zitten te wachten. Zij maken lange dagen en hebben een enorme drang om hard te werken." Onderzoek van VNU Business Publications wijst echter uit dat 16 procent van de hoogopgeleide automatiseerders meer vrije tijd als factor noemt om van baan te wisselen. Deze groep laat Exact kennelijk links liggen.