Softwareleverancier Baan lijkt het diepe dal waarin het afgelopen jaar was terechtgekomen, definitief achter zich te laten. Ondanks de malaise bleef het bedrijf investeren in productontwikkeling. "Wij hebben de ambitie om tot de top van applicatieleveranciers te behoren. De technologie daarvoor hebben wij in huis", aldus topvrouw Mary Coleman.
Alle tekenen wijzen erop dat Baan het geschonden vertrouwen van de markt terugwint. Net een jaar geleden bereikte de beurskoers en bedrijfsresultaat een historisch dieptepunt nadat bleek dat het bedrijf er twijfelachtige boekhoudpraktijken op na hield. Maar nu zetten steeds meer klanten, analisten en marktkenners weer een plusje achter de naam van het Veluwse softwarebedrijf. "Industrie-analisten staan weer positief tegenover Baan. Dat heeft tot een botsing geleid met financieel analisten in Amerika, die Baans dubieuze praktijken nog niet vergeten zijn en het bedrijf nog steeds negeren", meldt analist Nicole France van Gartner Group.
Zelfverzekerd
Naast het toenemende vertrouwen van analisten, treedt Baan zelf ook weer met aplomb naar buiten en doet mee aan het sarren van concurrenten. "Oracle en SAP kunnen wel van alles aankondigen, maar dat betekent nog niet dat ze de software kunnen leveren. Baan heeft in de diepte en de breedte een van de meest complete sof twarepakketten", aldus Coleman. De combinatie van ‘klassieke’ erp- en moderne supply chain management– en customer relationship management-software is volgens haar uniek. Inmiddels heeft Baan voor die toepassingen respectievelijk zevenhonderd en duizend klanten.
Coleman benadrukt dat Baan ondanks de tegenwind van de laatste tijd is blijven investeren in productontwikkeling: "Wij hebben 1500 R&D-medewerkers in dienst." De ceo claimt daarmee over het op een na grootste erp-laboratorium te beschikken, achter SAP. Productontwikkeling heeft al geleid tot nieuwe producten op het gebied van elektronische handel en supply chain management (scm).
Crm
Maar er komt nog meer uit de pijplijn van het Baan-laboratorium. Een nieuw softwarepakket voor callcenters is het meest in het oog springend. Met de acquisitie van het Amerikaanse Aurum in 1996 was Baan de eerste erp-leverancier met een positie op de markt voor sales force automation, een belangrijk onderdeel van wat tegenwoordig als crm door het leven gaat.
Analisten menen echter dat Baan zijn voorsprong onvoldoende heeft uitgebuit. Coleman, die als oprichter en directeur Aurum verkocht aan Baan, bestrijdt dit: "Na de acquisitie zijn we jaarlijks tussen de 50 en 70 procent blijven groeien." Ook de kritiek dat Baan niet snel genoeg is geweest in het ontwikkelen van een compleet crm-pakket, doet bij Coleman de tenen krommen. "We hebben een behoorlijk brede productlijn. Vooral onze verkoopsoftware waarvan de interface is gebaseerd op Microsoft Internet Explorer, is sterk. Daar hebben we een voorsprong op Siebel." De verkoopsoftware vormt samen met de Internetfunctionaliteit en het callcenter-pakket, dat in 2000 op de markt moet komen, een complete crm-oplossing.
Integratie
Naast het completeren van de verschillende productlijnen, investeert Baan fors in de integratie van de software. Baan Front Office (de voormalige Aurum-software) is inmiddels volledig geïntegreerd met Baan ERP. De productintegratie van de financiële software van het door Baan overgenomen Coda is nog niet voltooid. "We leveren nu Baan Financials aan productiebedrijven en Coda Financials aan de service-industrie. Dat is een andere markt", rechtvaardigt Coleman de trage productintegratie. "Wij werken echter wel degelijk aan die integratie, maar dat kan nog enkele jaren duren. Tijdens de ‘Baan World’ gebruikersconferentie in Wenen in november zullen we aankondigen hoe de geïntegreerde Baan erp-backbone er in de toekomst uit gaat zien."
Coleman wil verder bouwen op Baans positieve technologie-imago. De recessie in de erp-markt zal nog wel even duren, verwacht de Baan-topvrouw. Voorlopig doet Baan vooral zaken met bestaande klanten die crm- of scm-software afnemen. Het komt ook nog weleens voor dat bestaande klanten in verband met uitbreiding van hun organisatie extra erp-licenties afnemen, maar nieuwe erp-projecten vormen volgens Coleman een zeer klein onderdeel van Baans huidige orderstroom.
Optimisme
Het hernieuwde optimisme bereikte vorige maand een hoogtepunt toen Coleman zich tegenover analisten van investeringsbank Goldman Sachs zou hebben laten ontvallen dat Baan op het punt stond om zes orders van meer dan tien miljoen dollar te noteren. "Ik heb niet gezegd wanneer we die orders af zouden sluiten. Maar we beginnen inderdaad weer grote orders te zien", reageert Coleman. Zij verwacht dat het resterende derde en vierde kwartaal dit jaar nog lastig zal zijn. "Maar volgend jaar zal de erp-recessie langzaam maar zeker afnemen", voorspelt Coleman.
Totdat de erp-markt weer aantrekt, werkt Baan aan het uitbreiden van zijn consultancytak. "Momenteel voeren wij 10 procent van de totale Baan-dienstverlening uit. Dat moet groeien naar 20 procent. Dan blijft er nog altijd 80 procent over voor onze partners." Dienstverleners van erp-bedrijven hebben de afgelopen maanden meermalen hun onvrede geuit omdat ze concurrentie zeggen te ondervinden van de softwareleveranciers. Coleman zegt echter niet te concurreren met haar partners. "Partners doen de implementatie, wij concentreren ons meer op technische ondersteuning. Het voordeel van Baans betrokkenheid bij projecten is dat we zichtbaar zijn in de markt; zo leren wij onze klanten en hun problemen kennen. Bovendien hebben onze eigen mensen het beste toegang tot onze productontwikkelaars", besluit Coleman.