Een paar miljoen hier en een paar miljoen daar. Wie de stukken van de verschillende departementen doorneemt op de automatiseringsbestedingen voor het komende begrotingsjaar komt tot de conclusie dat de overheid een IT-besteder van de eerste orde is.
Deze bestedingen dienen twee doelen. Enerzijds wil de overheid met inzet van IT zijn eigen bedrijfsprocessen ondersteunen. Anderzijds wil ze met IT de informatievoorziening aan de burgers verbeteren.
Met name op dit laatste vlak zet de overheid grote stappen voorwaarts, zo kunnen we constateren. Het lijkt erop dat burgers in de toekomst daadwerkelijk makkelijker bij overheidsinformatie kunnen komen en dat hierin ruimschoots wordt geïnvesteerd.
Als gebruiker van informatietechnologie voor haar eigen bedrijfsprocessen schept de overheid een minder rooskleurig beeld. Hoewel hier veel geld in omgaat, doemt uit de stukken die deze dinsdag zijn verspreid het beeld op dat elk departement en de hieraan gerelateerde diensten maar wat aanmoddert. Zo leiden investeringen in IT bij de Belastingdienst niet tot het afhandelen van meer aangiften. Sterker nog de ‘volumecapaciteit’ neemt af. Met andere woorden: meer IT leidt tot minder verwerkte aangiften. Ook bij andere departementen lijkt een samenhang tussen hogere investeringen in IT en beter ingerichte werkprocessen ver te zoeken.
Een voordeel is wel dat – dankzij andere investeringen van de overheid – de informatie hierover makkelijk te vinden is.