Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat gaat in het komende voorjaar de frequenties verdelen voor de derde generatie mobiele telecommunicatie. Ze ziet ruimte voor vier of vijf landelijke vergunningen.
De opvolger van gsm heet Umts (Universal Mobile Telecommunications System). Deze nieuwe standaard heeft veel functionaliteit. Om dit allemaal te kunnen bieden is veel frequentieruimte vereist.
Umts is een digitaal systeem met een hoge bandbreedte. Naast het mobiel gebruik van Internet biedt het ook spraaktelefonie met een geluidskwaliteit vergelijkbaar met de telefoon van het vaste net. Bovendien zal Umts voor het eerst volledige wereldwijde dekking bieden. Eind dit jaar komen alle frequenties die aan Nederland zijn toegewezen beschikbaar.
Supersnel
Umts maakt het mogelijk persoonlijke multi-mediacommunicatie aan een breed publiek te bieden. Deze communicatie staat los van locatie, netwerk of terminal. Gegevensoverdracht heeft een snelheid van maximaal 2 megabit per seconde.
Voor de toekomstige ontwikkeling van Umts is aanvullende frequentieruimte nodig. Om de marktvraag vanaf 2010 te kunnen opvangen zal Verkeer en Waterstaat aandringen op uitbreiding van de frequentieruimte die voor Umts beschikbaar is. Het ministerie gaat zich daarvoor hard maken tijdens de Wereld Radio Conferentie in 2000. Commerciële introductie zal naar verwachting per 1 januari 2002 mogelijk zijn.
Wireless Local Loop
Het ministerie wil nog voor het eind van dit jaar de procedure starten voor verlening van vergunningen voor de Wireless Local Loop (WLL). Deze draadloze techniek kan het laatste traject van de telefooncentrale naar het huis vervangen door een draadloze verbinding. WLL maakt het mogelijk veel nieuwe diensten in een beperkt gebied aan te bieden. Met de toename van de diversiteit in de infrastructuur en de capaciteit ervan zal het vaste aansluitnet meer concurrentie gaan ondervinden.
Verkeer en Waterstaat wil het bedrijfsleven bij de verdere ontwikkeling van elektronische handel zo veel mogelijk ruimte geven. Tegelijkertijd gaat het ministerie samen met het bedrijfsleven stappen zetten om de veiligheid en betrouwbaarheid hiervan goed te regelen. Samen met Economische Zaken stimuleert men de ontwikkeling van Trusted Third Parties (TTP). Een TTP is een onafhankelijke partij die voor de beveiliging van het elektronisch handelsverkeer zorgt. Een voorbeeld is het systeem voor een elektronische handtekening. De Telecomraad heeft inmiddels een richtlijn aanvaard die bepaalt aan welke vereisten een betrouwbare elektronische handtekening moet voldoen.
Elektronisch kenteken
Omstreeks 2005 krijgen voertuigen een elektronisch kenteken. Voor de overheid heeft dat belangrijke voordelen. Zo wordt bijvoorbeeld het traceren van gestolen voertuigen een stuk gemakkelijker.
Een elektronisch kenteken past binnen een bredere ontwikkeling, de elektronische voertuig-identificatie (EVI). EVI biedt de kans om aan een elektronisch kenteken voertuiggebonden diensten te koppelen. Zo krijgt de overheid meer mogelijkheden voor verkeersmanagement. Particuliere bedrijven kunnen bovendien diensten aanbieden als reisinformatie. Het ministerie acht nog wel onderzoek nodig naar de robuustheid van de technologie, de mogelijke effecten op het frequentiespectrum, fraude, privacy en de internationale afstemming. Ook de mogelijke exploitatievormen vragen nog nader onderzoek. Daarnaast zal in internationaal verband de komende periode veel afstemming over voertuig-identificatie plaatsvinden.
Het ministerie gaat verder de effecten van nieuwe technologische ontwikkelingen zoals Umts en aardse digitale radio (T-DAB) grondig bestuderen. In twee samenwerkingsverbanden met het bedrijfsleven wordt invulling gegeven aan de architectuur-aanpak. Daartoe zijn Intelligente Transport Systemen Nederland en Connekt opgericht met als doel ontwikkelingen als Umts, T-DAB en de boordcomputer in te bedden in de huidige verkeers- en vervoersstromen. Hiertoe krijgen aanbieders van nieuwe diensten zoveel mogelijk ruimte.