Het ministerie van Economische Zaken wil het midden- en kleinbedrijf (mkb) bewust maken van de mogelijkheden die ICT biedt. Dit zegt minister Annemarie Jorritsma in een interview in Computable deze week.
EZ start hiertoe eind dit jaar een grootschalige campagne. MKB-Nederland vindt de actie onvoldoende als er geen geld bijkomt. De exacte vorm van de campagne kan de minister nog niet aangeven. Een woordvoerder van het ministerie bevestigt dat EZ in oktober een Europese aanbesteding start voor het externe bureau dat de campagne gaat uitvoeren. De massamedia gaan in ieder geval een rol spelen bij deze actie.
Het doel van de mkb-campagne is tweeërlei. Allereerst worden de bedrijven bewust gemaakt van het belang van ICT. Verder wil EZ met deze ‘koepelactie’ lijn aanbrengen in de verschillende ICT-activiteiten die al voor het mkb bestaan. Voorbeelden hiervan zijn de Credo-regeling, een subsidie voor het toepassen van bestaande ICT op nieuwe gebieden, het Stimuleringsprogramma Opkomst Elektronische Diensten (Sp.oed) en Twinning. "Vaak ziet het mkb door de bomen het bos niet meer. Wij willen deze initiatieven nu onder één paraplu brengen", aldus de woordvoerder.
Ondernemerscentrale MKB-Nederland reageert kritisch op de plannen van Jorritsma. De belangenbehartiger weet officieel nog van niets, maar noemt, na een korte uitleg van het ministerie, de plannen ‘onvoldoende’. "We zitten eigenlijk niet zo te wachten op een nieuwe televisiecampagne", zegt woordvoerder Ton Ravesloot. Hij vindt het goed dat de overheid een actievere rol gaat spelen, maar er is volgens hem meer behoefte aan geld. Ravesloot pleit er voor dat de overheid bij kleine investeringen, tot ongeveer honderdduizend gulden, de helft van de besteding op zich neemt. Organisaties die met iets vernieuwends bezig zijn op ICT-gebied kunnen van dit bedrag gebruikmaken.