Het ministerie van Economische Zaken wil het midden- en kleinbedrijf (mkb) bewust maken van de mogelijkheden die ICT biedt. Dit zegt minister Annemarie Jorritsma in een interview met Computable. EZ start hiertoe eind dit jaar een grootschalige campagne. MKB-Nederland vindt de actie onvoldoende als er geen geld bijkomt.
Wij gaan een grote publicitaire ICT-actie voeren om het mkb ervan te doordringen wat hun kansen zijn en welke bedreigingen op de loer liggen als zij deze kansen niet grijpen. Het is echt nodig dat wij hiertoe een aanzet geven en dat gaan wij ook doen", aldus Jorritsma. De exacte vorm van de massacampagne kan de minister nog niet aangeven.
Een woordvoerder van het ministerie bevestigt dat EZ in oktober een Europese aanbesteding start voor het externe bureau dat de campagne gaat uitvoeren. De massamedia gaan in ieder geval een rol spelen bij deze actie.
Bewustwording
Het doel van de mkb-campagne is tweeërlei. Allereerst worden de bedrijven bewust gemaakt van het belang van ICT. Verder wil EZ met deze ‘koepelactie’ lijn aanbrengen in de verschillende ICT-activiteiten die al voor het mkb bestaan. Voorbeelden hiervan zijn de Credo-regeling, een subsidie voor het toepassen van bestaande ICT op nieuwe gebieden, het Stimuleringsprogramma Opkomst Elektronische Diensten (Sp.oed) en Twinning. "Vaak ziet het mkb door de bomen het bos niet meer. Wij willen deze initiatieven nu onder één paraplu brengen", aldus de woordvoerder.
Kritisch
Ondernemerscentrale MKB-Nederland reageert kritisch op de plannen van Jorritsma. De belangenbehartiger weet officieel nog van niets, maar noemt, na een korte uitleg van het ministerie, de plannen ‘onvoldoende’. "We zitten eigenlijk niet zo te wachten op een nieuwe televisiecampagne", zegt woordvoerder Ton Ravesloot. Hij vindt het goed dat de overheid een actievere rol gaat spelen, maar er is volgens hem meer behoefte aan geld.
Het mkb beschikt in zijn ogen over voldoende kennis, maar deze bedrijven wachten vaak tot een ander het initiatief neemt. De ondernemingen zijn namelijk te klein om zelf de startinvestering te doen. Ravesloot pleit er daarom voor dat de overheid bij kleine investeringen, tot ongeveer honderdduizend gulden, de helft van de besteding op zich neemt. "Stel bijvoorbeeld tien miljoen gulden – ik noem maar wat – beschikbaar. Organisaties die met iets vernieuwends bezig zijn op ICT-gebied kunnen van dit bedrag gebruikmaken."
Riskant
De plannen van Jorritsma doen Ravesloot denken aan de acties van het Millennium Platform. "Deze organisatie heeft veel geld uitgegeven aan campagnes. Wij gingen liever bij de bedrijven langs om de apparatuur te testen, maar daar was geen geld voor. De overheid is wat dat betreft zuiver; ze willen wel voorlichten, maar niet de bedrijven helpen. Dat moet de markt zelf doen. Ik vind dit een riskante instelling."