Logistieke chaos en het onvermogen van transportbedrijven om de groei van het aantal orders uit te voeren, kunnen het succes van elektronische handel in de weg staan.
Dit is de voornaamste conclusie van het rapport ‘Mastering commerce logistics‘ van onderzoeksbureau Forrester. Op dit moment bekijken veel bedrijven de mogelijkheden om producten te verkopen via Internet. Ze staan echter onvoldoende stil bij de vraag hoe ze de bestelde producten bij de consument krijgen.
Op dit moment lijkt de logistieke problematiek nog tamelijk onbelangrijk omdat het aantal producten dat via Internet te koop wordt aangeboden, relatief klein is. Als elektronische handel uit de experimentfase komt en het aantal leveringen in 2003 meer dan 2,1 miljard bedraagt, dan krijgen de producenten te maken met transportchaos. Uit het onderzoek van Forrester blijkt dat nu 85 procent van de handelaren nog geen internationale orders kan verwerken, wegens de complexiteit van het transport. Forrester adviseert transportbedrijven zich voor te bereiden op wereldwijde bezorging van een groot aantal artikelen. De Internethandelaren moeten hun klanten ondertussen zorgvuldig op de hoogte houden van de status van de bestelling en de dag waarop het pakket op de deurmat ligt. MC