Sybase heeft samen met het Britse softwarebedrijf Demica een financiële applicatie ontwikkeld. Citadel, zoals de toepassing heet, is gebouwd om hoogwaardige financiële transacties direct te verwerken in de achterliggende administratieve systemen. Door de integratie van frontoffice- met backoffice-systemen krijgen bankmedewerkers op het moment van verkoop inzicht in de gevolgen en risico’s van specifieke transacties.
De databaseleverancier probeert via het ontwikkelen, verkopen en implementeren van verticale toepassingen terug te keren uit het financiële dal, waar het de afgelopen jaren in terecht is gekomen. Sybase verloor grip op de databasemarkt en moest marktaandeel prijsgeven. Vervolgens leed het talloze verliezen en voerde het enkele reorganisaties door. "Sybase heeft zijn problemen gehad. We zijn mans genoeg om dat te erkennen. Maar onze kernactiviteiten hebben we nu gestabiliseerd", meent Jonathan Kay, directeur voor de Europese groep die de financiële oplossingen op de markt brengt.
Grote groep
Citadel is de eerste uiting van een verticale branche-oplossing van Sybase. Dat het bedrijf daarbij voor de financiële wereld kiest is niet verwonderlijk. Sybase heeft een grote en trouwe groep klanten in deze markt. Citadel is niet gericht op eenvoudige transacties die in een hoog volume verwerkt worden, maar op complexe zakenhandelingen met een hoge toegevoegde waarde. Het gaat dan bijvoorbeeld om het afsluiten van een lening of het aankopen van aandelen.
Momenteel hebben managers bij banken te weinig inzicht in het verloop van deze complexe transacties. "Mensen bewaren aantekeningen op losse stukjes papier of houden in Microsoft Excel een eigen administratie bij. In de Citadel-applicatie kunnen medewerkers een beoogde transactie invoeren en vervolgens door laten rekenen wat de effecten en risico’s ervan zijn", aldus Kay.
Basistaken
Citadel deelt financiële handelingen op in een aantal basistaken. Op basis daarvan kunnen 64 standaardtransacties samengesteld worden, zoals het afsluiten van een lening en het overboeken of wisselen van geld. Via een workflow-systeem komen verschillende werkzaamheden bij verschillende medewerkers terecht. Omdat Citadel draait op Unix en Windows NT moeten backoffice-systemen, die bij banken vaak op mainframes staan, nog aan de applicatie worden gekoppeld.
Aangezien de transacties rechtstreeks verwerkt worden in de achterliggende systemen, is ’s nachts geen batchverwerking meer nodig. De systemen zijn dus vierentwintig uur per dag beschikbaar. Dat is een voorwaarde voor systeemontwikkeling van de toekomst. Omdat banken hun wereldwijde transactiesystemen steeds meer consolideren.
Twee klanten
Momenteel heeft Sybase twee klanten voor Citadel. Alle functionaliteit in het pakket is ontwikkeld op basis van de specifieke behoeften van deze klanten, waaronder de Nordic Investment Bank. Door het toenemend aantal implementaties groeit ook het aantal basistaken in het standaardpakket. Het installeren van Citadel krijgt dan op den duur steeds meer weg van component based development (CBD).
De softwareleverancier beweegt zich met deze applicatie op een grote markt. Wereldwijd zijn er 6700 investeringsbanken. In Nederland is Sybase met een aantal grote banken in gesprek over de toepassing van Citadel. "Er bestaat grote interesse", aldus Louis Engbersen, directeur van Sybase Nederland. Ook praat het bedrijf binnen en buiten de landsgrenzen met systeemintegratoren over samenwerkingsverbanden om de software bij klanten te implementeren. Kpmg heeft zich al verbonden aan Citadel en is betrokken bij het installeren van de software bij de Nordic Investment Bank.
Samenwerking met Demica
Citadel is oorspronkelijk een applicatie van Demica. Nadat Sybase een belang van 30 procent in deze onderneming nam, kwam de ontwikkeling van het pakket in een hogere versnelling. Hoewel beide partijen onafhankelijk van elkaar opereren, ontwikkelen ze het pakket gezamenlijk.