De Nederlandse bedrijven die de markt van de crm-software (customer relation management) betreden, vullen de vraag naar de bijbehorende specialisten vooralsnog op met interne verschuivingen. Van grote wervingcampagnes is nog geen sprake. Ze bereiden zich wel met extra scholing voor op de verwachte explosie.
De markt van software die informatie over klanten bundelt en in kaart brengt, is in volle ontwikkeling. Het aantal crm-toepassingen groeit volgens recente voorspellingen met 54 procent per jaar. Naast marktleider Siebel, tuigen concurrenten als Oracle, Baan en SAP hun organisaties op om de strijd aan te gaan.
Hiervoor zijn specialisten nodig die de producten aan de man brengen en klanten begeleiden bij de invoering ervan. Op de overhitte arbeidsmarkt van automatiseerders is de zoektocht naar deze professionals geen kinnesinne. Toch maakt het bedrijfsleven zich nog geen zorgen. Aangezien de grote vraag nog op gang moet komen, hebben de betrokken ondernemingen momenteel genoeg aan de aanwezige kennis en de spontane instroom van crm-specialisten. "Pas als de vraag groter wordt, gaan we concreet actie ondernemen op de arbeidsmarkt", aldus René van der Kolk van implementatiepartner Inter Access.
Afdeling
Oracle Nederland heeft inmiddels een crm-afdeling opgezet. Deze divisie bestaat uit ruim veertig mensen, variërend van adviseurs tot verkopers en marketeers. De meeste medewerkers zijn afkomstig van andere Oracle-afdelingen en dan met name uit de erp-hoek. "We beschikken over voldoende mensen om nieuwe functies in te vul len middels interne verschuivingen", licht woordvoerster Monique Potters toe. "We zijn nog geen grote campagne gestart om deze mensen te werven."
Baan Nederland beschikt vooralsnog over voldoende crm-specialisten. Het softwarebedrijf heeft deze mensen via overnames binnengehaald. De acquisities van Aurum uit Amerika en het Nederlandse bedrijf Matrix brachten de broodnodige kennis in huis. Inmiddels heeft Baan beide overgenomen bedrijven samengevoegd tot één crm-afdeling. In Nederland bestaat deze divisie uit dertig tot vijfendertig mensen. "We zijn met een voorsprong begonnen, daarom is de nood bij ons momenteel niet hoog. Bovendien scholen mensen zich vaker om, naarmate de markt groeit. Met interne opleidingen en trainees vullen wij onze crm-afdeling aan", aldus Tineke Mertens van Baan.
Partners
Softwarebedrijf SAP traint momenteel haar verkoopadviseurs. "We halen nog geen nieuwe mensen binnen voor de crm-markt. We hebben de kennis al in huis", aldus woordvoerster Karin Venverloo. Daarnaast spelen de partners van SAP een belangrijke rol bij de invulling van de behoefte aan specialisten. "Wij scholen onze partners in crm. Dat gebeurt nu nog in het Duitse Walldorf en in de toekomst ook in Nederland. Verder selecteren we nieuwe crm-partners."
Niet ieder bedrijf neemt een afwachtende houding aan. Vantive is een van de weinige crm-bedrijven die wel nadrukkelijk op de arbeidsmarkt actief is. De softwarebouwer heeft een aantal recruteerders ingeschakeld om de specialisten te werven. "We zoeken mensen met een goede marketingachtergrond. Professionals met een grondige kennis van crm zijn vrijwel niet te vinden", zegt internationaal marketingdirecteur Tamelyn Holter.
Volgens Holter geldt ervaring met erp-software (enterprise resource planning) als een aanbeveling voor kandidaten, maar ze benadrukt dat dit geen garantie is voor succes. "Bij erp ligt de nadruk op transacties, crm draait meer om relaties. Dat verschilt nogal." Ook Tineke Mertens van Baan noemt erp een vak apart. "Het is niet zo dat we nu de erp-specialisten snel bijscholen voor crm-trajecten. Het gaat tenslotte om een heel andere doelgroep."