KPN biedt sinds dit jaar gestandaardiseerde diensten op basis van Windows NT in zijn datacentrum. "Het eerste doel is ervoor zorgen dat we NT kunnen aanbieden tegen zo laag mogelijke exploitatiekosten. Het tweede doel is de implementatie van een NT-omgeving van bedrijfskaliber die de te verwachten groei moet aankunnen", vertelt Rommie Posma, manager van de NT-tak van het ‘KPN Datacenter’.
KPN datacentrum is een van de vijf productie eenheden binnen de KPN. Het levert diensten voor de implementatie, exploitatie en beheer van ICT-infrastructuur binnen KPN. Het telecombedrijf begon in mei 1998 aan het theoretisch georiënteerde ‘Project enterprise NT’, oftewel Prent. Dit moest de binnen KPN aanwezige kennis en ervaring met het Microsoft-besturingssysteem bijeen sprokkelen om een model-omgeving in te richten.
Tent
De volgende stap was met die gebundelde expertise nu alvast een standaard-infrastructuur voor NT in te richten binnen KPN Datacenter. De richtlijnen van dat model zijn in november vorig jaar opgeleverd en vervolgens ondergebracht in de praktisch gerichte ‘Taskforce enterprise NT’, oftewel Tent. Die groep, onder leiding van Posma, moest de ontworpen beheerinfrastructuur binnen Prent verder uitbouwen én de daadwerkelijke dienstenomgeving opzetten.
"Voordat Prent er was, deden we NT-applicaties er min of meer bij. De bestaande groepen richtten zich op hun eigen pla tformen, zoals VMS-, Unisys- en IBM-mainframes, en kregen van hun klanten de vraag naar NT-diensten. Dus ontstond er hier en daar, verspreid, ervaring met dat platform", legt Posma uit. Prent was dus een operatie om die gefragmenteerde aanpak te bundelen: "Alles wat wij met NT deden clusteren in één afdeling."
Niet volwassen
Het feit dat KPN zich nu op een gestandaardiseerde manier met Windows NT bezighoudt, wil overigens niet zeggen dat het bedrijf dit besturingssysteem beschouwd als voldoende bedrijfskritisch. "NT is nog niet volwassen", zegt de KPN-manager met klem. De reden dat er wel een volwaardige afdeling is opgezet voor dit besturingssysteem, is de angst te laat te zijn.
"We willen voorkomen dat we geen infrastructuur klaar hebben op het moment dat de bulkvraag naar NT er is. Tijdens de opkomst van Unix waren wij relatief laat; we begonnen pas met het aanbieden van diensten op dat platform toen de bulkvraag er al was", vertelt Posma.
Verwachting
KPN verwacht namelijk dat eind dit jaar de vraag naar NT aan de forse groei zal beginnen. Analisten menen dat de piek rond het jaar 2002 bereikt wordt. Toch hoedt Posma ervoor dat KPN alles tegelijk probeert te doen, om maar voorsprong te krijgen. "Wij richten ons alleen op die stukken die passen in een gestandaardiseerde infrastructuur, zodat we lage exploitatiekosten hebben. We concentreren ons op die elementen die nu al mogelijk zijn, zonder al te veel maatwerk."
Tent houdt dan ook grondig de vinger aan de pols van Microsofts Service Packs voor NT en de voordelen die die verbeteringen bieden voor welk soort applicatie. "Nogmaals: wij lopen niet op alle ballen. Dat is wel wat lastig, maar je moet nu eenmaal de risico’s goed inschatten." Het aanstaande Windows 2000 wordt dan ook niet halsoverkop in huis gehaald. "We maken een duidelijk toekomstpad en bekijken grondig waar we ervaring mee op willen doen", legt de KPN-manager uit.
Hoog én laag
De grote vraag naar NT-diensten zal komen vanuit de telecom-activiteiten van KPN, vertelt Posma. Daarbij zal vooral behoefte zijn aan hoge beschikbaarheid, maar ook aan relatief eenvoudige, goedkope oplossingen op basis van NT. "Die hoge bechikbaarheid moet wel vanuit de applicatie gecreëerd worden." Immers, elke toepassing stelt eigen eisen aan de beschikbaarheid van het platform. Het merendeel van de goedkopere NT-omgeving is inmiddels ingericht. KPN biedt sinds een maand of drie al gestandaardiseerde NT-diensten. "We hadden namelijk al zo’n vierhonderd NT-servers staan binnen het datacentrum", schat Posma. De grootste klant van het datacentrum is nog steeds KPN zelf, met een afname van grofweg 95 procent.
Het interessante aan NT voor KPN is de grote mate van standaardisatie die het biedt. En dat brengt lagere kosten en een snellere implementatietijd met zich mee, in tegenstelling tot maatwerk-oplossingen. Posma geeft aan dat ze binnen het datacentrum nog wel ervaring moeten opdoen met een gestandaardiseerde omgeving. Dit streven staat nog in de kinderschoenen. En wat is bovendien de definitie van standaardisatie? Immers, KPN gebruikt ook voor zijn NT-plannen enige mate van maatwerk om de beschikbaarheid van het platform te verhogen. "Het is inderdaad een nogal grijs gebied, dat we nu afbakenen. Ook maatwerk kun je toch enigszins gestandaardiseerd opleveren."
Van laag naar hoog
In eerste instantie wil KPN drie omgevingen inrichten op basis van NT, die verschillen in implementatiesnelheid en beschikbaarheid. Allereerst een zogenoemde ‘low cost plus’-infrastructuur (Lcp), die een beperkte beschikbaarheid van grofweg 97 procent moet bieden in een licht beheerde standaardomgeving zonder maatwerk. Die heet Standard enterprise NT (Sent) en is begin deze maand afgerond. Daarna volgt de ‘standaard’-infrastructuur die met pro-actief beheer en betere hulpmiddelen een hogere beschikbaarheid (98 procent) moet halen. Uiteindelijk moet er een ‘high-availability’-infrastructuur (Ha) worden opgezet die voorlopig wel maatwerk zal bevatten om een ‘uptime’ van 99,99 procent te bereiken.