Waarin grote bedrijven klein kunnen zijn. Vorige week mocht een Amerikaanse rechter zich buigen over een weinig verheffende kwestie. America Online meende dat alleen zij het recht op het gebruik van de volgende woorden en zinsneden hebben: ‘IM’, wat staat voor instant messenger, ‘buddy list’ en ‘you have mail’. AT&T gebruikte deze terminologie voor hun Internetservice en dat was tegen het zere been van het Amerikaanse Internetbedrijf.
Het deed me denken aan de jaren slepende affaire waarbij Microsoft en Apple met elkaar in de clinch lagen over de grafische interface. Apple stelde terecht dat Microsoft dit idee voor Windows had geroofd. Wat ze er niet bij vertelden, was dat de grafische interface ook niet door Apple was uitgevonden, maar uit het laboratorium van Rank Xerox kwam. De zaak belandde in de doofpot toen Microsoft een aanzienlijk belang in Apple kocht. Een variant op ‘if you can’t beat them, join them’.
De rechter stelde America Online in het ongelijk. De termen zijn zo algemeen dat bedrijven deze niet tot hun eigendom mogen verklaren. Een goede zaak. Want als de zin ‘U heeft post’ exclusief bezit van een bedrijf mag zijn, wordt het wel heel lastig communiceren.
Maar dat is kennelijk niet het probleem van America Online, want het bedrijf gaat – tot verbazing van velen – in hoger beroep. Het is te hopen dat ook hogere rechters in Amerika het hoofd koel houden en niet gevoelig zijn voor claims op zinsneden uit het leven van alle dag.